יוגה ומדיטציה

יוגה- הדרך להתאחד ולהגיע לשלווה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, רביד רוח
יוגה אינה דת, והיא מתאימה לכולם ללא קשר לאמונה גיל או למין. בכתבה זו נלמד מהי היוגה, ומהן השיטות השונות לתרגל אותה.

היוגיסט שואף לאחד את עצמו עם המוחלט/אלוהים/יקום/המציאות דרך תרגול ההפנמה, ומשיג אדונות על גופו והכרתו. 
כוונה אמיתית תוכל להיות מושגת על-ידי מדיטציה, רק לאחר שהמתרגל השיג את היכולת להתבונן בהשפעת החושים ולנטרל אותה, לנשום על-פי פקודת רצונו, ובכך לתרגל באין מאמץ את פעולת הריכוז פנימה.

ישנם כמה סוגים של יוגה, המיועדים להשגת האיחוד, ושחרור ההכרה מהשפעת החושים: 

1. ג'ננה יוגה אנשים שעסוקים בקריאת כתבי הקודש, ניתוחם וזיכרונם , מתפלפלים על פרשנויות בויכוחים ובדיונים. הם משתמשים בעיקר בהגיון מתאמנים בעיקר על אי-דואליות, על כך שהמציאות היא אחת והם שואפים לאיחוד עם אותה מציאות.
2. בהקטי יוגה תהליך של התמסרות, דבקות דרך איחוד האנרגיות עם נטיות הלב והרגש. הדבר בא לידי ביטוי בשירה וריקוד.
המתרגלים בדרך זו את היוגה מאמינים בכוח עליון הנמצא מעבר לחייהם, והם נרגשים להתאחד עם אותו כוח עליון מתוך ההתמסרות ודבקות.  
3. קרמה יוגה שביל הפעולה, העשייה. באמצעותה ישפיעו המתרגלים על גורלם בצורה חיובית. החשיבות בדרך זו היא העשייה כפעולה  לא-אגואיסטית. נתינה ללא רווח, ללא תלות בתוצאה ומתוך שלמות מוסרית. 
4. מנטרה יוגה השימוש בצליל דרך הברה שחוזרת על עצמה ובכך נוצר ריכוז בין הגוף לבין ההכרה. תיתכן מילה בודדת, משפט או פסקה שלמה, שהיוגי יחזור עליה. בדרך המסורתית המתרגל מקבל את המנטרה ממורהו, מתבקש לחזור עליה מספר רב של פעמים ולשמור אותה בסודיות. על-ידי השינון של המנטרה ניתן להגיע לשחרור והיטהרות.


 5. האטה יוגה היוגה של המשמעת הפיסית. כל שיטות היוגה למעשה רוצות להשיג את ההארה, אך האטה יוגה עושה זאת דרך הגוף ולא דרך ההכרה או הרגש כמו שאר השיטות.  
6. ראג'ה יוגה – היוגה המלכותית או הקלאסית. המתרגלים בדרך זו לומדים את הטקסטים של היוגה סוטרה של פטנג'לי – אחד מהטקסטים העוסקים בפילוסופיה של היוגה.ישנן כמה סוטרות מפורסמות יותר מהאחרות ובהן הסוטרה העוסקת בשמונת אברי היוגה – האשטנגה יוגה, ולא כפי שהיא מוכרת כשיטת תרגול. 
7. טנטרה יוגה – יוגה של ההמשכיות. שביל זה של תרגול, הוא המורכב ביותר והקשה ביותר להבנה. במערב ובהודו לעיתים מבלבלים בין הטנטרה ל"מין רוחני". אף על פי שבכמה בתי-ספר בהודו משתמשים בטקסים מיניים, זה אינו תרגול נפוץ בבתי- הספר העיקריים.  

טנטרה יוגה היא למעשה משמעת רוחנית קפדנית המערבת טקסים והדמיות מפורטות של האלים. שם נוסף לטנטרה יוגה הוא הקונדליני יוגה. המאמינים טוענים כי בתחתית עמוד השדרה קיימת אנרגיה אצורה בצורת נחש שהטנטרה מנסה להשיג. אותה אנרגיה היא אנרגית החיים, הפראנה.
התרגול הפיזי

בדרך ההאטה יוגה, זו שעוסקת בתרגול הפיזי, קיימות מספר שיטות המוכרות כיום בעולם המערבי: 
  
ויניוגה גישה שפותחה על-ידי קרישנמצ'ריה ומי שממשיך אותה הוא בנו, דסיקצ'ר. בית הספר שלהם ממוקם במדרס בדרום הודו. כמורם  של מאסטרים כמו פטאבי ג'ויס, איינגר ואינדרה דווי, שיגר קרישנמצ'ריה רנסנס של האטה יוגה בזמנים מודרנים, תהליך שממשיך לסחוף את העולם. 
הויניוגה עובדת עם מה שנקרא "תהליך הרצף" כשהדגש איננו להשיג צורה מהממת בתנוחה, אלא בתרגול התנוחה בהתאם ליכולתו ולצרכיו של המתרגל. אספקט חשוב בגישה זו הוא שילוב הנשימות בקואורדינציה לתנועות הגוף. 


איינגר – גישה זו מתאפיינת בביצוע מדויק של התנוחות ונעזרת באביזרים שונים. התרגול אינו דומה לרצף המסורתי אך משמר את המעלות של הזרימה והנמרצות.  

אשטנגה יוגה – מזוהה עם המורה פטבי ג'ויס אשר משך אליו צעירים מערביים להוטים למרכז היוגה שלו, הממוקם במייסור שבהודו. הוא
היה חסיד של קרישנמצ'ריה, אשר הנחה אותו ללמד את הסדרות הידועות כאשטנגה או יוגה של כוח power yoga. 

שיווננדה יוגה היא מדגישה חמישה עקרונות: תרגול נכון, נשימה נכונה, הרפיה נכונה, מחשבה נכונה, תזונה נכונה. מגדירה את היוגה כשירות, אהבה, נתינה, טיהור, התבוננות פנימית והגשמה. התרגול כולל 12 תנוחות, ברכת השמש, תרגילי נשימה, מזמורי המנטרות, מדיטציה והמתן ללא מניעים אישיים. 

קריפלו יוגה גישה שפותחה על ידי יוגי אמריט דסי, בה שלוש רמות המותאמות לצרכיו של הסטודנט המערבי. ברמה הראשונה מודגש תרגול מערך של תנוחות וקואורדינציה של נשימה עם תנועה, והתנוחות מוחזקות למשך זמן קצר בלבד. ברמה השניה מתווספת גם מדיטציה והתנוחות מוחזקות למשך זמן ארוך יותר. ברמה האחרונה, תרגול התנוחות הופך ל"מדיטציה בתנועה".

לסיכום:
אנו מאמינים כי הצלחנו לעשות את ההכרות הראשונית עם עולם מופלא זה, אשר כל אחד ואחת מאיתנו יכולים למצוא בו את מקומם. בקרוב, נציג תרגילים ודרכים לתרגול יוגה.


מאמרים קשורים

Back to top button