יוגה ומדיטציה

צום ויוגה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, אלכס ניימרק
כל שנה ביום הכיפורים אנו צמים. מהי משמעותם של החגים כולנו יודעים. מה שלא יודעים זה איך ניתן לשלב בין תורת היוגה ולבין הצום.

כל שנה ביום הכיפורים אנו צמים. מהי משמעותם של החגים כולנו יודעים. מה שלא יודעים זה איך ניתן לשלב בין תורת היוגה ולבין הצום. במסורת היוגה קיימים זרמים אשר משתמשים בצום ככלי להתפתחות רוחנית, חיזוק הגוף ושמירה על הבריאות.

למעשה אני מכיר יוגיסטים אשר צמו יותר מיום אחד ברצף! המאסטר שלי ליוגה וולדימיר רויאך למשל, צם מעל 21 יום! ומתוכם 3 ימים ללא מים…

איך הוא עשה זאת? 
במשך חודש לפני הצום ערך סידרת של ניקויי גוף מיוחדים הכוללים בין היתר חוקן, ושמר על תזונה מיוחדת. כל זה נועד להכין את הגוף לצום הממושך. גם במשך הצום הוא המשיך לעשות ניקויי גוף מיוחדים. עם הפסקת הצום הוא גם שמר על תזונה מיוחדת .(ניתן לקבל פרטים מדויקי אצלי)
כמובן שעבור צום של יום אחד לא צריך להתכונן חודש. אבל בהחלט יש דברים שניתן לעשות על מנת להעצים את החוויה הרוחנית של הצום מצד אחד ומצד שני להקל תופעות הלוואי הלא נעימות של הצום.(עייפות, כאבי ראש, סחרחורות וכ"ו) ולעבור אותו יותר בשלום מבחינה גופנית. תלמידים רבים שלי כבר שנים עושים אותם וכולם מדווחים על תוצאות מדהימות.


טיפ ראשון:
ביום של תחילת הצום מומלץ לשתות מיצי ירקות ופירות משולבים כמו: גזר, תפוח, וסלק, או גזר ותפוח. במיצים אלו יש הרבה ויטמינים ומינרלים וגם סיבים תזונתיים אשר עוזרים לעיכול ומנקים את מערכת העיכול. שתייתם ביום שלפני הצום הופכת את הצום לנעים יותר. נסו את זה ולא תצטערו.

טיפ שני:
ביום של תחילת הצום מומלץ לשתות רק מיצים, אולם, אם בכל זאת אתם רוצים לאכול, על האוכל להיות קל כגון: דייסות, מרקי ירקות וירקות מאודים.

טיפ שלישי:
הארוחה האחרונה (ארוחה מפסקת) מורכבת ממיץ ירקות או מרק ירקות בלבד.


טיפ רביעי:
ביום של תחילת הצום מומלץ לעשות באסטי או חוקן.
באסטי היא טכניקה עתיקה של יוגה. האגדה מספרת שפעם יוגים ראו ציפור נודדת, אחרי מסע ארוך. הציפור התשושה נחתה ליד אגם המים ודבר ראשון שהיא עשתה, זה לא לשתות, אלה לקחת מים ולהכניס אותם למעי הגס! אחרי שהיא עשתה זאת כמה פעמים היא התרוקנה,  ורק אז התחילה לשתות מים… וראו איזה פלא אחרי זמן קצר היא שוב הייתה מלאת אנרגיה ויכלה להמשיך את המסע המפרך. מאז, השתמשו בטכניקה זו על מנת לחזק את החולים והזקנים.
הטכניקה מאוד פשוטה. יושבים בכריעה באמבטיה כאשר מים מגיעים עד הטבור. מכניסים צינור, משומן עם שמן צמחי כלשהו, באורך של כ- 15 ס"מ (לא חייבים להכניס את כל הצינור רק כמה סנימרים) ורוחב של כ- 1-2 ס"מ אל פי הטבעת ועושים אודיאנה בנדה. מוציאים את הצינור ומרוקנים את המעי. ניתן לחזור על הפעולה מספר פעמים.
למי שהטכניקה נראית מסובכת מדי, יכול פשוט לעשות חוקן רגיל. ניתן לרכוש בבית המרקחת חוקן נתלה של שני ליטר. שוכבים על צד ימין ומחדירים את הצינור (משומן) של החוקן אל פי הטבעת ובהדרגתיות מאפשרים למים (מים מינרלים או כאלה שעברו הרתחה) לחדור אל המעי הגס. חשוב שלא תהיינה תחושות לא נעימות. הכל צריך להעשות בנינוחות ובהדרגתיות. מכניסים את כמות המים שנכנסת אל הגוף (בדרך כלל בין חצי ליטר לליטר וחצי) ואחרי מספר דקות מתרוקנים.
פעולה זאת מנקה את המעי הגס שבו, לפי תורת היוגה, מצטברים הרבה רעלים שמרעילים את הגוף ומחלישים אותו. לכן, טכניקה זו מאפשרת להקל על תופעות רבות של צום כגון כאבי ראש, חולשה, סחרחורת ועייפות. הצום הופך להיות מסבל לחוויה רוחנית של התבוננות פנימה וחשבון נפש אמיתי.

(הערה: טכניקות אלו לא מתאימות לאנשים הסובלים מבעיות בפי הטבעת או מעי הגס. כגון טחורים או נשים אחרי הלידה. והם צריכים להתייעץ עם מומחה לפני ביצוע הטכניקה)

טיפ חמישי
מסיימים את הצום עם שתייה ואז ארוחה קלה כגון: תפוח, או דייסה, או מרק ירקות.

צום קל וגמר חתימה טובה!


מאמרים קשורים

Back to top button