יוגה ומדיטציה

ירידה במשקל בעזרת מדיטציה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ניר הדס
דיאטה בשילוב מדיטציה היא שילוב מנצח אשר עשוי לעזור לנו להפחית ולשמור על משקל תקין.

רבים מאיתנו היו או נמצאים כעת בתהליך דיאטה, אך גם רבים מאיתנו מגלים אחרי מספר חודשים שהמשקל… נשאר. אז איך אפשר לעשות דיאטה מהירה ובריאה שבסופה גם נצליח לשנות הרגלי תזונה ולשמור על משקל ואורח חיים בריא. הנה התשובה: שלבו מדיטציה בתהליך הדיאטה שלכם.

אין ספק שאכילה נכונה ופעילות גופנית הם הבסיס לאורח חיים בריא ועוזרים לאזן את לחץ הדם, את רמות הסוכר ואת המשקל, אך יש דבר נוסף שאולי לא חשבתם או לא ידעתם שיכול לעזור – מדיטציה.

מדיטציה היא לא (בהכרח) כפי שהיא מצטיירת לנו פעמים רבות. אין חובה לשבת שלובי רגליים ולזמזם מנטרות כדי להפיק ממנה תועלת. משמעה של המילה מדיטציה היא פשוט "התבוננות" והיא מאפשרת לנו להביט במחשבות שעוברות בנו מבלי להגיב להן. מדיטציות רבות עוזרות למקד את תשומת הלב ומאפשרות להביא את הגוף והנפש למצב של שלווה ורגיעה ואף בהירות מחשבתית. כתוצאה מכך היא עשויה להוריד את לחץ הדם ולעזור לנו להתמודד עם לחצים (שמובילים לא פעם לאכילת יתר).


מדיטציה מאפשרת לנו להיות מודעים יותר למחשבות שלנו לפני בזמן ואחרי האכילה. היא מאפשרת לנו לעצור, לבחון מה אנחנו חושבים ומרגישים ולקבל החלטות ממקום רגוע ונינוח יותר, כולל בחירה של מזונות בריאים יותר או ויתור על אכילה במקרים בהם אנחנו מזהים שאין "רעב אמיתי" אלא "רעב פסיכולוגי", צורך בפיצוי וכדומה.

מדיטציה יכולה לסייע בזיהוי ועצירה של מצבי "אכילה רגשית" והיא לא מצריכה, כאמור, כניסה למנח גוף מסוים אלא דווקא למצב תודעה/ מודעות. כל מה שאתם צריכים הוא מקום שקט ונעים, למצוא תנוחה שמרגישה לכם נוח בגוף, למקד את תשומת הלב שלכם (בנשימה למשל) ולשמור על ראש פתוח.

דעו שהדבר הראשון שיעלה השיח הפנימי שלכם. בראש "רצה" לנו כל היום "פטפטת" בלתי פוסקת. עם מה אנחנו מסכימים, למה מתנגדים, מה מתאים לנו, מה דוחה אותנו, מה מוצא חן בעינינו, דברים ששמענו או דברים שקיווינו להם ולא קרו… המון המון מחשבות שוטפות אותנו בערבוביה, ובהן המון שיפוט, על עצמנו ועל אחרים. לדוגמא: "אני שמן מידי", "אני לא מושכת", "למה היא מדברת אלי ככה?", "איך דווקא עלי נופלות כל הצרות?" ועוד כהנה וכהנה…

לוקח קצת זמן אבל ככל שאנו מאמנים את עצמנו אנו לומדים לאפשר למחשבות האלה לעלות מבלי לשפוט אותן, אלא רק להיות עדים להן. אנחנו מנסים להשקיט את סערת הרגשות/ המחשבות ולאפשר לעצמנו פשוט להיות בנוכחות המחשבות האלה ואולי אף לוותר עליהן מתוך הבנה שהן אינן תורמות לנו. למשל מחשבה כמו "את חייבת לסיים את מה שיש לך בצלחת" היא בסה"כ מחשבה. האם היישום שלה גורם לנו להרגיש טוב יותר או רע יותר? איך יראו חיינו אם נוותר על המחשבה הזו?

לאחר שנתתם לכל המחשבות לצוף תוכלו להתחיל "לכוון" את המדיטציה לתועלתכם. אם עד עכשיו עברו בכם מחשבות ביקורתיות, בעיקר על עצמכם, נסו לשאול את עצמכם "מה עובד בחיים שלי? מה עשיתי שגרם לזה לעבוד? איך אפשר ליישם את זה כדי להשיג דברים נוספים שאני רוצה? מה עוד אני יכול לעשות כדי להצליח במה שחשוב לי"? שאילת שאלות עוזרת למקד את המחשבה שלנו בדברים שחשובים לנו. אנו מאמנים את המוח שלנו לחיפוש תשובות וליצירת מציאות רצויה עבורנו וכפי שניתן לעשות זאת לגבי כל תחום, ניתן לעשות זאת גם לגבי תחום ההרזיה.


דבר נוסף חשוב הוא היכולת להיות נוכח כאן ועכשיו. ניתן להתאמן על כך באמצעות מיקוד תשומת הלב שלנו פעם ביום ל-30 שניות במה שנמצא סביבנו. פשוט להסתכל סביב ולהבחין מה יש שם. תשומת לב למה שנמצא סביבנו מאפשרת לנו פעמים רבות לקבל החלטות טובות יותר, ממש כפי שתשומת לב לרכבים סביבנו בכביש יכולה לעזור לנו למנוע תאונה. לפעמים אנו רגילים לראות דברים מסוימים ומצפים לראות אותם (כמו למשל עוגיות בארון) ואז המוח והגוף שלנו מכוונים ישר אליהם, אך אם נקדיש עוד רגע לראות את הפירות שעל השיש, במוח שלנו נוצרת צומת ועכשיו כבר יש לנו בחירה. תחילה האוטומט שלנו ימשך למה שמוכר לנו, אבל אם נקפיד להמשיך ולשים לב לפירות, יבוא היום שנחליט באופן מודע לגוון, או להסיט את הקלוריות למאכל מזין ובריא יותר פשוט מתוך ההכרה בכך שהאפשרות הזו זמינה לנו.

בסופו של עניין מדיטציה היא אינה תחליף לדיאטה ואל תצפו שרק באמצעות מיקוד מנטאלי בהרזיה תורידו כמה קילוגרמים. היא כלי עזר חשוב ועוצמתי אך היא צריכה להתלוות לאכילה מאוזנת ופעילות גופנית המותאמת לכם אישית עפ"י מצב בריאותכם, משקלכם, העדפותיכם וכדומה. היא יכולה להוות עבורכם מערכת תמיכה לשינויים שאתם עושים במטרה לחיות חיים בריאים ומספקים יותר, אם תהיו מחויבים לה ולהצלחה שלכם.


מאמרים קשורים

Back to top button