פירוש חלומות

סימבול הדבורה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, שגיא מנדלבוים
משמעות סימבול הדבורה, מי הם אנשי הדבורה ומדוע מהדבש נהנים אחרים.

הקדמה
הסימבולים, וביניהם הסימבולים של החיות, אינם רעיונות או אגדות המרוחקים מאתנו. אלו סימבולים המעצבים את חיינו, הם חלקים ממי שאנו. אני לא מדבר על דבורים, סוסים או על כל חיה אחרת אחרת, לא על צמחים או עצמים, אלא על אנשים המתהלכים בינינו – על עצמנו. להבין סימבול זה להבין את החלקים מהם העולם ואנו מורכבים, וכשאנו נתקלים בסימבול אנו צריכים לשאול את עצמנו איזה חלק בנו הסימבול מייצג. אילו אנשים יהיו במקרה זה אנשי הדבורים. מה דוחף אנשים במקרה זה להקריב את האינדיווידואליות שלהם לטובת הכלל. מדוע הם עושים זאת?


הדבורים הנם חרקים החיים חיי חברה מאורגנים, מסודרים ויעלים עד כדי פליאה. הדבורה הנה חלק מהכוורת והיא חיה שם יחד עם אלפי דבורים אחרות, כמה עשרות זכרים ומלכה אחת. למרות שהיא נקבה, אין לכך ביטוי מעשי שכן אין היא יכולה להטיל ביצים או להזדווג. על זכות זו ועל האינדיווידואליות שלה היא ויתרה לטובת הכוורת כולה, והיא משועבדת למלכתה עד יום מותה כאשר לעולם היא לא תפסיק לעבוד, לא תנוח ותמיד תפעל לטובת הכלל.

האנושות מאז ומתמיד העריכה את הדבורה וראתה בה סימבול חיובי. יש לה אמנם עוקץ, אולם העוקץ בטל בשישים למול חריצותה, היכולות החברתיות שלה וכמובן יכולתה לייצר דבש. האדם מוכן לקבל את העוקץ ואף קורא לו "העקיצה המתוקה", לטובת מזון אלים זה הנחשב כסימבול לשפע ועושר. גם בתקופתנו, בה כבר אין מקום לסיפורים ומיתולוגיות, אנו מייחסים לדבש ולמוצרי הכוורת סגולות רפואיות, ומשלבים מאכל זה במנהגינו.

יש משהו כה טהור בפועלה של הדבורה שאי אפשר שלא להעריץ אותה. הדבורה טהורה וחייה נקיים מרבב. היא עובדת ונותנת את כל כולה, מסורה, מסודרת ומאורגנת. את מזונה היא מכינה מפרחים ותוך כך מפרה אותם, היא נקיה, אינה מלכלכת ולא מתקרבת ללכלוך, מתרחקת מהחושך ומסורה עד קץ למלכתה. לא פלא אם כך שתוצר הכוורת, הדבש, מוערך ומקודש בכל כך הרבה מקומות עד כדי שהוא מסמל במקומות רבים את החיים עצמם.

מי הם אנשי הדבורה – הדבורה בהומאופתיה
את התשובה לשאלה: "מי היא הדבורה?" המשכתי לחפש בהומיאופתיה. בתהליך הפרובינג ניתנו למתנדבים תרופה הומיאופתית המופקת מהדבורה. שמה, דרך אגב הוא Apis Mellifica.


חריצות, עבודה קשה
אנשי הדבורה אוהבים לעבוד קשה. כמו הדבורה, הם תמיד יהיו פעילים ועסוקים בכל זמן. אין אצלהם בזבוז זמן, והם אינם יכולים לשבת רגל על רגל – תמיד מחפשים מה לעשות. במבט ראשון נראה כי אנשים אלו שייכים לקבוצת האנשים אשר מכורים לעבודה, אולם אין זה נכון כלל. אנשים אלו פשוט אוהבים להיות עסוקים. רק כאשר מתבוננים בסימפטומים עליהם דיווחו המשתתפים בתהליך הפרובינג ניתן להבין כי זה לא שאנשי אוהבים להיות עסוקים, אלא אנשי הדבורה פשוט אינם יכולים להפסיק לעבוד. הם מפחדים מהחופש ואינם יודעים מה לעשות כשהוא מגיע ולכן – הם ממשיכים כל הזמן להיות עסוקים.

אצלי הכל בסדר
אצל אנשי הדבורה מצב העניינים תמיד בסדר. יש להם צורך להראות שהכל בשליטה ושאין בעיות. הם אנשים קשוחים ומציגים חזות שמחה או לפחות חיובית גם אם פני הדברים אינם כאלו.

טריטוריה וקנאות:
אנשי הדבורה הם אנשים מאד טריטוריאליים. הם חיים בעולם בו הכל מסודר וברור. הבית או העבודה יהיו מרכז חייהם והם יקריבו הכל לטובת הילדים, הקריירה של בן הזוג (או בת הזוג) או הקריירה של עצמם. את חייהם האישיים הם ישימו בצד. לאחר שאנשי הדבורה הגיעו לעמדת מפתח (הפכו מדבורה למלכה) והפכו למשל להיות מנהלים בעבודה, או פשוט התחתנו ועשו ילדים – עכשיו הם ירגישו שהם המלכה ומתחילים להתנהג כך.

כפי שקיימים חוקים ברורים בכוורת על-פיהם המלכה נמצאת במרכז וכל הדבורים משרתים אותה, כך גם יתנהגו אנשי הדבורה. זה מתחיל בצורך שלהם שישרתו אותם, הם מחלקים פקודות ויוצרים חוקים שאסור להפירם. הם יהפכו להיות אנשים קשים באופיים, קנאים ביחס לטריטוריה שלהם, לחוקים שלהם והם יעקצו כל מי שיעז להתקרב לשם.

אולי זה נדמה כי ישנם שני סוגים של שני אנשי הדבורה: הפועלים והמלכות, אולם מדובר בתהליך בו הדבורים הופכים להיות מלכות. אנשי הדבורה (הפועלים) יהיו חרוצים, יתרמו לחברה וכולם יאהבו אותם. יהיה זה בלתי נמנע שהם יקודמו לעמדת המלכות ואז החריצות שלהם תופנה לבניית נהלים וחוקים ולשמירה על אלו ועל הטריטוריה. כאן נפגוש את המלכות העוקצניות והקטנוניות. אלו אותם הדבורים, אלא שהפעם – פשוט אין להם מה לעשות.

סימבול הדבורה
השאמאנים רואים בדבורה סמל לחריצות, עבודה קשה למען הכלל, הקרבה עצמית ודיוק. את הדבש הם רואים כסימבול של חוכמה והישגים רוחניים.

רבים מכנים את עקיצת הדבורה כעקיצה המתוקה. קופידון מכין את חיצייו מעוקץ הדבורה ועקיצת הדבורה הנה רמז על כך שהגיע הזמן להתעורר מהחלום ולעשות את מה שתמיד רצינו.

הדבורה היא בתולה ועד יום מותה לא תראה את הזכר. ממקום זה חיברו את הדבורה עם סימבול של טוהר צניעות ובתולין. בעבר האמינו כי בתולה יכולה לעבור בתוך נחיל דבורים ודבר לא יאונה לה.

במיתולוגיות ובפולקלור נפגוש בצורות שונות את האמונה כי הדבורים הם רסיסי נשמה אשר מסתובבים בעולם ומחפשים דרך לעזור לאנשים שהיו קרובים להם. אמונה זו הובילה את האדם לראות את הדבורה כסימבול מטפיזי המקשר בין העולם הזה לעולם הבא ובמקורות שונים פוגשים את הדבורה כמי שיכולה להעביר מסרים לאנשים שנפטרו.

המילה דבורה שאולה מן השורש ד.ב.ר. לכן לפי גישת פירוש חלומות על-פי הקבלה חלום על דבורה יכול לסמן כי החולם מדבר יותר מידי. היהדות רואה במשק כנפיה שאינו מפסיק סימבול לרכלנות ולדיבורי סרק.

הדבורה מסמלת את האדם הפשוט אשר עובד קשה ומגיע להישגים בזכות עבודת כפיים, מסירות ונאמנות. הוא נאמן למקום עבודתו, לבית ולמשפחתו ואלו הם הערכים החשובים לו. אנשי הדבורה חרוצים ואוהבים לעבוד קשה, אולם אינם יודעים לנוח. הם אינם יודעים ליהנות מפרי עמלם, מהדבש אותו הם מייצרים. זה לא שהדבורה עובדת כה קשה כמו שהיא איננה יודעת להפסיק, וכך גם כאשר אנשי הדבורה יכולים להרשות לעצמם לנוח, אין הם יודעים כיצד להפסיק וחריצותם ומרצם יופנו לאפיקים אחרים, הרסניים יותר. כך, בסופו של דבר מהדבש של אנשי הדבורה ייהנו אחרים.

טארוט חלומות וקצת יותר – האתר של שגיא מנדלבוים

ליצירת קשר ופרטים נוספים על שגיא מנדלבוים


מאמרים קשורים

Back to top button