כל מה שרצית לדעת על...

הפרעת חרדה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי
חרדה היא מצב פסיכופיזיולוגי בו אדם חש מתח מוגבר, בלתי ניתן לשליטה כתוצאה מחשש ממצב של סכנה אמיתי או דמיוני

לחרדה תסמינים פיזיולוגים כגון הגברת קצב הלב ותחושת לחץ בחזה, הזעה, רעידות, נשימה מהירה, כאב בטןכאב ראש, עליה בלחץ הדם, עליה בתכיפות של מתן שתן.

גם בחינות התנהגותיות מושפעות מחרדה – אנשים הסובלים מחרדה עלולים לפתח דיכאון, עצבנות, קשיי ריכוז, חוסר מנוחה, קשיי הרדמות וכו'.

גופנו בנוי להתמודדות עם מצבי סכנה – כאשר אנו מזהים מצב הנקלט בתודעתנו כסכנה הגוף מתכונן ל"לחימה או בריחה" ע"י הגברת קצב הלב על מנת להזרים יותר דם לשרירים, וכן הגברת קצב הנשימה כדי לספק יותר חמצן לגוף כל זאת כדי לאפשר לגוף להימלט או להיאבק בגורם המאיים. בחיים המודרניים אנו נתקלים בגורמים שונים במתורגמים על ידנו כסכנה קיומית – בקורת מהבוס, מבחנים, עומס מוגבר של עיסוקים וכו'. כל אלה מגבירים את רמת המתח בגוף ויוצרים תגובות פיזיולוגיות כמו במצב של סכנה פיזית.


הגורמים הבאים מגבירים את הסיכוי לחוות חרדה כללית:
– אנשים שבילדותם חוו חוויות קשות כגון התעללות וכו'.
– אנשים הלוקים במחלות קשות, מסכנות חיים.
– הצטברות מתח בשל קשיים קיומיים או אחרים.
– אנשים בעלי הפרעת אישיות או כאלה החשים חוסר ביטחון במערכות יחסים עם בני משפחתם.
– אנשים שבמשפחתם הקרובה קימות תופעות של חרדה- להפרעות חרדה יש בסיס גנטי.

ישנן הפרעות חרדה יותר ספציפיות כגון פוביות– פחד מגורם מסוים כמו פחד מטיסות, מעליות וכו'. והפרעה כפייתית טורדנית המאופיינת בחזרה אובססיבית על מעשים מסוימים ומלווה בחרדה. 

כיצד מתמודדים עם חרדות?
* יש להכניס לסדר היום טכניקות הרפיה כגון יוגה, פעילות גופנית, מדיטציה, תרגילי נשימהדמיון מודרך, שימוש בביופידבק כמשוב וכדומה.


* חשוב להסיט את המחשבה למחשבה אחרת, מרגיעה, "לשנות ערוץ".

*לאמץ אורח חיים בריא יותר – החל בתזונה טבעית יותר ובריאה, הורדת עומס בעבודה ובחיים בכלל, הקפדה על שעות שינה מספיקות, להתרגל להנות מהדברים הקטנים, לסגל לעצמנו חשיבה חיובית.

* צמחי מרפא רבים יכולים לעזור בהרגעה ושליטה על מצבי חרדה ביניהם: פסיפלורה, וויטניה, ולריאן, יש לקחתם לאחר התייעצות עם אנשי מקצוע בתחום.

*הרפואה מציעה תכשירים תרופתיים להתמודדות עם חרדות, אבל השימוש בהם מלווה בתופעות לוואי ורצוי לנסות שיטות אחרות לפני השימוש בתרופות.


מאמרים קשורים

Back to top button