כל מה שרצית לדעת על...

על בולימיה ואכילה כפייתית

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, סיגל תמיר
מהי בולמיה ואכילה כפייתית וכיצד נזהה סימנים ראשונים?

בולימיה מאופיינת בקונפליקט בין הפחד מאוכל לבין שימוש באוכל להרגעת סטרס ופחדים. זלילה והקאה משמשים כסם הרגעה לאפקטים ספציפיים.

הבולימיה מאופיינת בהתקפי זלילה שבסופן הקאות כדי לטהר את גופן. הדבר קורה בדרך כלל מסיבות פסיכולוגיות הגורמות להשתוקק למזון תוך הרגשת רעב מדומה כלומר רעב פסיכולוגי. החולה אינו אוכל בהתאם לצרכי הגוף כי אם בהתאם להתרחשויות ואירועים שקרו במשך היום ללא קשר למידת הרעב האמיתית.

בהתקף אכילה נאכל המזון שאינן אוכלות בדרך כלל בטענה שזהו מזון משמין ורק כאשר הן יודעות שהן יקיאו בסוף האכילה הן מעיזות לאוכל מסוג מזון זה. לעתים זהו מזון הזכור להם מהילדות.


מחקרים בקליפורניה על 20 מטופלים בולימיים יכלו לתת את התשובה לאבחון המחלה:

הבולימיה מורכבת מאירועים חוזרים ונשנים של אכילה והטהרות, אכילת מזון בכמות גדולה בפרק זמן של כשעתיים ברציפות בדרך כלל.

לפחות שלש מהנקודות הבאות קימות:
• לא רואים אותם במשך זמן האכילה.
• האכילה נפסקת על ידי כאבים או הקאות.
• ניסיון להפחית במשקל בעזרת שיטה זו.
• נדנדה במשקל לעתים תכופות.

התנהגות הזאת אינה נורמאלית ויוצרת לעתים דיכאון ומצבי רוח משתנים. בולמיים רבים מתארים מעגלים של אכילה והטהרות בשמך היום  לעתים אפילו מספר פעמים ביום. בדרך כלל זה קורה להם כל יום בזמן קבוע כגון כל ערב או כל צהריים.

בולימיה מאובחנת גם במקרה של אכילה והטהרות רק אחת למספר ימים. למעשה הבולימיה יכולה להיות גם מחלה ביולוגית עם פקטורים פסיכולוגיים. בזמן יש התקף קיימת כפייתיות אוטומטית אשר אינה נתונה בשליטתם כלומר הם אינם יכולים להפסיק אכילה כשהם רוצים.

בזמן התקף הזלילה, תגבר האכילה דווקא כשיתחילו לחוש שובע ולרוב לא קיימת תחושת שובע כלל. בבולימיה המכניזם הנורמאלי מספיק לפעול, המוח מפסיק לתת פקודות של שובע וההתקף יפסק רק על ידי משהו חיצוני כמו כאב, שינה, אדם שנכנס למטבח והפריע או על ידי הקאה רצונית.

במחקר שנעשה באוניברסיטת מינסטורה שבארצות הברית נחקרו 40 מטופלים, הם תארו התקפי זלילה במשך יותר משמונה שעות ואכלו 11500 קלוריות כשאחר כך הקיאו. אחרים תארו זלילה של 50000 קלוריות ביום שהיו מחולקות ל-10 התקפי זלילה ביום. הדבר דומה לכמות המזון שאנשים אוכלים במשך חודש ויותר כאשר הם אוכלים באופן נורמאלי. בדיווח הזה נראו גם חולים שגנבו מזון כאשר אזל כספם. "אני לא האמנתי שזה יביא אותי לגנבה, אבל אינני יכולה להפסיק עם הרגל זה" טענה אחת המטופלות.

הבולימיה אינה נשלטת כאמור, אלא אם כן לומדים שליטה בדרך חשיבה ושינוי התנהגות באופן מודע וספציפי.

מהי אכילה כפייתית?
אכילה כפייתית היא הפרעת אכילה, המאופיינת בהתקפים של זלילת יתר ללא שליטה. לעתים הפרעה זו הופכת להיות מסובכת יותר, כאשר היא מלווה בהקאות או שימוש במשלשלים על מנת להפטר מעודפי המזון. מצב זה מוגדר כבולימיה.

אנשים בעלי עודף משקל סובלים בדרך כלל מאכילה כפייתית , כתוצאה מגורמים שונים בחיי היום יום, כך שהאוכל משמש להם מפלט, כאשר הם מחליטים לרזות ולשנות את הרגלי האכילה הקיימים הם פונים לדיאטות שונות שאינן עוזרות להם כצפוי אלא תורמות להנצחת בעיית האכילה לתמיד.

הסיבה הראשית היא משום שדיאטה אינן פותרות את הבעיה מהשורש ואינה מתחשבת בצרכים הנפשיים של האדם, אלא רק הצורך הגופני ולאנשים אלו אין זה נכון כלל.


ניתן לפתור את בעיית האכילה הכפייתית רק בעזרת שינוי התנהגות ע"י שינוי חשיבה, מודעות עצמית ושנוי הרגלים בעזרת שימוש בכלים תוך לימוד ואימון אישי.
יש להקשיב לאיתותי הגוף וכך לשלוט בדחף הזלילה, כמובן ששליטה זו מתאפשרת ע"י עבודה עצמית רבה בעזרת תרגול שנלמד באופן אישי.

מודעות העצמית תסייע לאתר מצבים רגשיים שונים הדוחפים לאכול ויכולה ללמד להפריד בניהם לבין צורך גופני במזון. הגברת מודעות עצמית תעשה על ידי תרגילים שונים הניתנים באופן אינדיבידואלי.

בדרך זו לומדים להכיר דברים חדשים על עצמנו, מנהגים וחשיבה שונה.
אין מזון אסור ואין מזון משמין, אם לומדים לאכול בצורה נכונה, בכמות נכונה ובזמן הנכון.
גישה זו של התאמת תפריט אישי ותוכנית אישית לשינוי התנהגותי תוך ליווי תמיכה ואימון אישיים מביאה לתוצאה חיובית ופתרון הבעיה לתמיד.


מאמרים קשורים

Back to top button