כל מה שרצית לדעת על...

כל מה שרצית לדעת על ויטמין B12

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, תמר תאומים גורן
בתקופה האחרונה אני נתקלת רבות במטופלים עם חוסרים של B12, כמה מכם מכירים את תסמיני החוסר ופעילותו החשובה?

ויטמין B12 נוצר על – ידי חיידקים (בעיקר במעי הדק של בעלי – חיים שאכל חלקי צואה) תצורה זו היא התצורה הנספגת בגופינו, אף שקיים מספר מצומצם של צמחי מרפא המכילים גם הם את הוויטמין, אך רק בודדים מהם מאפשרים את זמינותו וספיגתו לגוף.

גם שמרי בירה מצויינים כמקור לוויטמין, אך אלו מהווים מצע מצויין לשגשוג של קנדידה במערכת העיכול ובנרתיק כך שאנשים הלוקים מסכרת (על סוגיה השונים) וקנדידה ברמות השונות כדאי שימנעו משימוש בשמרי בירה.


כדאי לדעת שהוויטמין קיים בגוף גם בתצורתו הפעילה וגם זו שאינה – כך שלמעשה, כשאנחנו מבצעים בדיקת דם, התשובה המתקבלת היא הסך הכללי של הוויטמין בזרם הדם אך לא תצורתו הפעילה – כלומר, ייתכן ובזרם הדם קיימת כמות מסויימת של הוויטמין החשוב הזה, אך היא לא בהכרח זו הפעילה הנדרשת לנו כל כך.

תהליך הספיגה של הוויטמין דורשת התערבות והיצמדות של IF (אנזים), אם והיה והאנזים קיים בגופינו, הוויטמין נקשר לאנזים וזה, מוביל אותו לאתר הספיגה הנמצא בקצה החלחולת. לצערינו, קיומו של אותו אנזים במערכת העיכול מותנה בתפקוד תקין של המערכת מחד ומאידך, באופן טבעי עם השנים והגיל, מתמעט האנזים.

זו הסיבה שכשערכי הוויטמין נמוכים, התוסף ניתן בכדור במציצה מתחת ללשון – המהווה מקום ספיגה מרכזי בגוף שאינו דורש מעבר דרך מערכת העיכול, אלא מעבר ישיר אל זרם הדם. במצבי חסר קשים ניתנות זריקות מרוכזות.

ספיגת הוויטמין אכן מתבצעת בקצה הטרמינאלי של החלחולת, אך הוויטמין נאגר בכבד

הדרך היחידה לדעת, האם הוויטמין הפעיל זורם בדמינו, היא באמצעות תשאול ואבחון הבודק את תסמיני החוסר ושולל אותם – כאמור, גם אם בדיקת הדם מראה שרמת הוויטמין בדם תקינה עפ"י המדדים – לא בהכרח הוויטמין פעיל!!!

סימני חסר:

• אנמיה (מגאלובלסטית היפוכרומית – מקרוציטית)
• עייפות, בלבול, קשיי ריכוז, הפרעות בזיכרון, שינויי מצב – רוח
• קור בכפות הרגליים והידיים, נשירת שיער
• נמלול ועקצוץ עד כדי הרדמות – דקירות ואיבוד תחושה בגפיים, תחושת שריפה בגפיים, פסיכוזה ועד נכות ושיתוק במצבים קיצוניים.
• קוצר נשימה במאמץ
• תיפקוד עצבי לקוי
• כאב בלשון


הסיבות לחסר הוויטמין רבות ויש לבודד את המשתנים כדי לאתר את המקורות המדוייקים לחסר ובם לטפל:
• טבעוניים וצמחוניים שאינם ניזונים מחלבון מן החי (התצורה הפעילה)

• כל בעיית ספיגה: החל בשלשולים ועצירויות, מעי רגיז, אנשים הלוקים במחלות דלקתיות של המעיים כמו למשל קרוהן וקוליטיס, אנשים שעברו כריתה חלקית או מלאה של הקיבה, אנשים הסובלים מהיפוכלורידריה, נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון, שימוש בתרופות סותרות חומצה, אורחות חיים – ובעיקר הסטרס…

• סימפטומים נוספים נקשרים למחלות ידועות, כאן יהיה קשה לפרט ולהסביר משום שהמעורבות של הוויטמין חולשת על מערכות ותיפקודים רבים בגוף ולכן אזכיר בקצרה שבעיות לב וכלי – דם, כל מחלה הקשורה בתפקודי כבד, סכרת, מחלות מטבוליות ואף בעיות פריון יכולות להיות קשורות גם כן לחסר של הוויטמין הפעיל.

ודאי כבר ניחשתם שההעדפה הראשונה שלי בטיפול בחסר הוויטמין היא הדרך הטבעית, הכוונה היא לשינוי אורחות חיים (קשר ישיר לרמות סטרס) ותזונה – מול התייחסות לנטילת תרופות הידועות כ"זוללות" את הוויטמינים ממשפחת קבוצה B בכלל ואת הוויטמין B12 בפרט.


מאמרים קשורים

Back to top button