כל מה שרצית לדעת על...

בלוטת התריס – בלוטה קטנה עם השפעה גדולה.

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ד"ר סיגל ברנר
עודף פעילות או תת פעילות של בלוטת התריס עלול לגרום למגוןן רחב של בעיות רפואיות אשר משפיעים באופן דרמטי על איכות חיינו ועל בריאותנו.

האם את/ה סובל/ת מאחד או כמה מהתסמינים הבאים – דפיקות לב? עצבנות? עייפות? שינויים בתאבון? הזעה? ירידה במשקל? הפרעות שינה? שלשולים? אי סבילות לחום? יתכן ואת/ה סובל/ת מסמפטומים של פעילות יתר או חוסר איזון של בלוטת התריס.

חוסר איזון של בלוטת התריס יכול לנבוע מעודף פעילות או תת פעילות של הבלוטה. אבחון מצב הבלוטה נעשה על יד בדיקת דם הבודקת את רמת ה TSH ורמת הורמוני הבלוטה – T3 ,T4. בדיקות דם המצביעות על יתר פעילות של הבלוטה יראו TSH נמוך ו T3 ,T4 גבוהים. בדיקות נוספות אפשריות – אולטרסאונד לבלוטה, סריקת יוד רדיואקטיבי, בדיקת נוגדנים עצמאיים (בחשד לגרייבס) ובדיקת TRH לשלילת הפרעות בבלוטת יותרת המוח וההיפותלמוס.


חוסר איזון בפעילות בלוטת התריס משפיע על תפקוד כל מערכות הגוף: מערכת העיכול, הכליות, המערכת ההורמונלית, העור, השיער, חילוף החומרים, מערכת הנשימה, מערכת העצבים, מערכת הלב וכלי הדם, ועוד.

הטיפול הקונבנציונלי כולל תרופות נוגדות תירואיד כמו מרקפטיזול ותיאמזול הגורמות לירידה ביצור הורמוני בלוטת התריס, או תרופות שמטפלות בתסמינים ולא בבלוטה כמו חוסמי בטא להורדת לחץ הדם ודפיקות הלב. טיפול נוסף שניתן לעיתים הוא טיפול ביוד רדיואקטיבי שנועד להרס מלא או חלקי של הבלוטה. מה שגורם לתת פעילות של בלוטת התריס שדורש טיפול באלטרוקסין
 
הטיפול הטבעי כולל דגש לתזונה נכונה, המותאמת אישית למטופל במטרה להביא לאיזון הבלוטה. לרוב יש צורך לשלב תוספים ו/או צמחי מרפא לאיזון הבלוטה, ולהאצת הריפוי ניתן לשלב טיפולי רפלקסולוגיה.

הסיכוי לאזן את הבלוטה בצורה הטבעית גדל ככל שהטיפול מתחיל בשלבים מוקדמים יותר. מטופל שעדיין לא התחיל טיפול תרופתי בעל סיכוי גדול יותר לאזן את הבלוטה מאשר מטופל שנוטל תרופות לאורך זמן. לעיתים, התרופות מאזנות את הרמות בבדיקות הדם, אך המטופל עדיין לא מרגיש טוב והתפקוד שלו לקוי, והטיפול הטבעי עשוי לסייע לו.

תזונה מומלצת לאיזון יתר תריסיות:
התזונה צריכה להיות עשירה בויטמינים ומינרלים על מנת לעזור לגוף להתמודד עם חילוף החומרים המואץ.

יש להגביר צריכת מזונות המסייעים להקטין את פעילות בלוטת התריס. מזונות אלו מכילים מרכיבים גויטרוגנים, כגון- ברוקולי, צנון, לפת, כרוב, כרובית, קולרבי ועלי רוקט. יש לצרוך אותם חיים (חימום מבטל את תכונת הגויטרוגניות).


כדי לקבל את כל אבות המזון יש לצרוך ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, זרעים ואגוזים.
כמו כן, דגי ים צפוני כמו סלמון, מקרל והליבוט מכילים אומגה 3 החיוני לתפקוד תקין של הבלוטה.
מומלץ להמנע ממזונות המגבירים את פעילות הבלוטה – כגון אצות ים המכילות יוד (קומבו, נורי, קלפ, וואקמי), דגים ומלח ים.

כמו כן, מזונות ממריצים המכילים קפאין ואלכוהול מחמירים את יתר פעילות הבלוטה, ויש להפחית או להמנע מצריכתם, כמו גם כל המזונות התעשייתיים ומעובדים המכילים חומרים משמרים, שומן רווי וחומרים מלאכותיים.

צמחי מרפא- ישנם צמחי מרפא המעכבים את פעילות הבלוטה כגון זנב הארי ומליסה רפואית. יש להתייעץ עם הרבליסט קליני לגבי התאמת הצמחים המתאימים למטופל, הוראות שימוש ומינונים.

רפלקסולוגיה עוזרת לאיזון הבלוטה ומסייעת להורדת המתח הנפשי הכרוך ביתר פעילות בלוטת התריס.


מאמרים קשורים

Back to top button