כל מה שרצית לדעת על...

טיפול טבעי לעור בריא

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, שירי כספי
כיצד נוכל לטפל במחלות עור, לשפר את מראה העור, להפחית קמטים ולהצעיר את המראה שלנו

מחלות עור שונות תוקפות כמעט כל אחד ואחת מאיתנו במהלך החיים. טיפול טבעי לעור מאפשר לנו להירפא ממחלות עור (אפילו על רקע אוטואימוני), שיקום ארוך טווח של קמטים בעור, להימנע ממחלות עור שונות הנגרמות מזיהומים בגופינו. כדי להתחיל טיפול טבעי בעור, בואו נבין מהם תפקידיו של בעור ובהמשך תוכלו להכין אפילו בבית קרמים, פילינג טבעי ותכשירים לטיפול טבעי בעור ולשפר את התזונה כך שהגוף יהיה בריא יותר ועורנו יראה בריא וצעיר יותר.

מהו העור?
העור הוא האיבר הגדול ביותר בגופנו ותפקידו לספק לנו הגנה פיזית ורגשית כאחד. העור מכסה כמעט את כל פני השטח של הגוף ומהווה כ-15% ממשקל הגוף. העור מגן על האיברים הפנימיים של הגוף באמצעות מספר פעולות בהן מניעת מעבר של חומרים דרך הנקבוביות, שמירה על pH גבוה, הפרשת אנזימים המפרקים חיידקים וקיום של פלאורה חיידקית תקינה. העור מהווה חלק חשוב במערכת הפרשת הפסולת (בנוסף על מערכת העיכול ומערכת השתן) ודרכו מופרשים רעלים בזיעה.

מבנה העור
העור בנוי משלוש שכבות, שלהן תפקידים חשובים בהגנה על האיברים הפנימיים של גופנו.

השכבה החיצונית ביותר של העור נקראת אפידרמיס, זוהי השכבה הקרנית, אותה אנו מרגישים כשאנו נוגעים בעורנו. השכבה הקרנית מתקלפת כל הזמן ומתחלפת בתאים חדשים שמיוצרים בעור והיא המגינה עלינו מפני חדירת גורמים זרים. בשכבה זו נמצאים התאים המייצרים את הפיגמנט של עורנו (מלנוציטים, המעניקים לעור את צבעו).

הדרמיס היא שכבת העור השנייה, המכילה סיבים של החומר אלסטין (5%) ושל החלבון קולגן (95%), והם המעניקים לעור גמישות וחוזק. עם הגיל מתרחשים שינויים בחומרים אלה, הם מאבדים מהאלסטיות והגמישות שלהם לכן העור נראה זקן עם העלייה בגיל.

ההיפודרמיס, השכבה הפנימית של העור, ומשמשת לעיגון העור לשרירים ולרקמות הפנימיות האחרות. עובייה של שכבה זו משתנה לפי מין ולפי המיקום בגוף, זוהי השכבה השומנית של העור והיא משקפת את המצבו התזונתי של האדם, שכן שומן מיותר נאגר בשכבה זו. לשכבת ההיפודרמיס תפקיד נוסף, והיא משמשת לבידוד ולשמירה על חום הגוף. 


מחלות עור- גורמים ותסמינים

העור מושפע מגורמים שונים בסביבתו החיצונית, כגון תנאי מזג האוויר, חומרים מזהמים, קרינת השמש ועוד. כמו כן הוא מושפע רבות גם מהסביבה הפנימית של הגוף ומאופן תפקודן של המערכות השונות (בעיקר מערכת העיכול ומערכות ההפרשה). פעמים רבות מחלות עור הן ביטוי חיצוני ונראה לעין של בעיות פנימיות עמוקות יותר.

כשבאים לבחון את הגורמים למחלות העור השונות (אקנה, פסוריאזיס, אורטיקריה, אקזמה, רוזשיה) אנחנו רואים פעמים רבות סיבות דומות להתפרצות המחלה- גורמים כגון רגישות למזון, תזונה לקויה או מערכת עיכול חלשה, חוסר איזון של מערכת החיסון או המערכת ההורמונלית, לחץ ומתח נפשי

מגוון התסמינים רחב וכולל פצעונים דלקתיים ומוגלתיים, קשקשים, עור אדום ומגורה, יובש וגרד. הטיפול היעיל לבעיות עור הוא זה המתייחס לשורש הבעיה. בשיטות הטיפול הטבעיות השונות (נטורופתיה, רפואה סינית, הומאופתיה, ארומתרפיה), אנחנו מחפשים את הגורם להופעת המחלה, וכאשר אנחנו מטפלים בבעיה עצמה פעמים רבות מחלות העור נעלמות.

תזונה בריאה לעור בריא
בכל הבעיות הבריאותיות הקשורות לעור מומלץ להתחיל את תהליך הריפוי בעידוד של הגוף לנקות את עצמו מרעלים דרך מערכת העיכול ומערכת השתן במקום דרך העור. מערכת העיכול שמתפקדת ביעילות מהווה מפתח לריפוי העור, וזאת נוכל להשיג בעזרת שינויים תזונתיים שיעזרו לתהליכי חיזוק וריפוי ולשמירה על הבריאות הכללית.

המלצות תזונתיות לניקוי הגוף
התזונה המומלצת לתהליך של ניקוי הגוף היא כזו המחזקת את מערכות הניקוי, משפרת את תפקוד הכבד והכליות לסילוק של רעלים ופסולת מהגוף.

ההמלצה הבסיסית היא להקפיד על התזונה עשירה בסיבים תזונתיים שמגבירים את פעילות המעיים, לאכול בכל יום מגוון של ירקות ירוקים וכתומים המכילים ריכוז גבוה של ויטמינים ומינרלים שמתפקדים כנוגדי חמצון יעילים, חומצות שומן חיוניות שמשפרות את תפקוד הכבד, אגוזים ושקדים טבעיים שמכילים גם הם רכיבים נוגדי חמצון. חשוב להקפיד לשתות מספיק מים ומומלץ מאוד לשלב שתייה של חליטות צמחים המשפרים תהליכי ניקוי (למשל גדילן מצוי, תלתן אדום, שן ארי, קמומיל).

מנגד, מומלץ להפחית או אף להימנע מסוכר וקמח לבן, ממזון מטוגן ומתועש, ממזונות המכילים צבעי מאכל וחומרים משמרים, מרכיבים העלולים להיות אלרגנים (בוטנים, תירס, סויה) ולהפחית צריכת חלבונים מהחי.

ישנם תהליכי ניקוי עוצמתיים יותר, כמו צום של מיצים או דיאטה של סוג מזון אחד (מונו-דיאט). תהליכים אלה מומלצים לתקופות קצרות של ימים ספורים ועד שלושה שבועות בלבד וכן חשוב להתייעץ עם איש מקצוע לגבי התהליך המומלץ עבורכם ביותר. 

אם בחרתם לעשות סוגי ניקוי כזה יש לקחת בחשבון שבעצם התהליך רעלים רבים שהיו שקועים ברקמות משתחררים לדם ועלולים לגרום לתחושה של החמרה במצב, אך זהו שלב חולף. ברגע שמערכת העיכול מתחזקת התופעות נעלמות ורואים שיפור במראה העור.

בכל שלבי הטיפול, גם כשמסתיים תהליך הניקוי מומלץ להמשיך ולשמור על תזונה מאוזנת שתחזק ותשמור על תפקודה של מערכת העיכול. הכוונה לתזונה שמכילה מגוון של ירקות ופירות שונים בכל יום ובצורתם הטבעית, תזונה המבוססת על דגנים מלאים בשילוב עם קטניות, כוללת אכילה יומית של אגוזים ושקדים, ושתייה מספקת של מים וחליטות של צמחים שמחזקים את מערכת העיכול (תה ירוק, קמומיל, סרפד, שן ארי).

תכשירים טבעיים לעור
בתחילת המאמר כבר הזכרתי שלעור יש תפקיד חשוב בתהליכי פינוי של רעלים מהגוף, לכן יש לתת תשומת לב לחומרים שאנחנו מורחים על העור. שימוש במוצרים שמכילים חומרים סינטטיים (מוצרים טיפוליים או תכשירי טיפוח וקוסמטיקה) גורמים לאטימה של נקבוביות העור ובכך לא מאפשרים הפרשה של פסולת ומחמירים את המצב.

כאשר מטפלים בבעיות עור אחד הדברים הראשונים שמומלץ לעשות הוא להחליף את התכשירים שבהם משתמשים על העור ולעבור לשימוש במוצרי קוסמטיקה וטיפוח שמכילים חומרים טבעיים בלבד.

כאן באות הקוסמטיקה הטבעית והארומתרפיה לעזרתנו ומסייעות להשלים את הטיפול התזונתי ביעילות רבה. הן לשמנים הצמחיים והן לשמנים האתרים יש השפעה נפלאה על בעיות עור החל ביכולת החיטוי המופלאה שלהם, דרך השפעתם המהירה לריפוי של דלקות, לריפוי, שיקום והתחדשות של תאי העור ועד העלמה של סימני צלקת. השמנים האתרים מסייעים גם בתהליכי ניקוי הרעלים, הם משפרים את תפקוד מערכות הפינוי ומחזקים אותן.

שמירה על ההיגיינה של העור
במצבים של מחלות בעור יש חשיבות גדולה לשמירה על הניקיון של העור, בכדי למנוע התפתחות של זיהום העלול להחמיר את המצב.

ההמלצה שלי היא להשתמש באופן יומיומי בשמן שקדים לניקוי עור הפנים ובשמן שומשום לניקוי של עור הגוף. השמנים מזינים את העור, מעניקים לו לחות ורכות ומנקים ביעילות (השילוב של השמן עם המים פועל בצורה נפלאה לניקוי של העור ולא גורם לייבוש, אלא לאיזון של הפרשת השומן הטבעית בעור).

שמן שקדים לניקוי הפנים
לשמן שקדים יש יכולת נפלאה להמסה של לכלוך והוא מזין ומנקה את העור בצורה נפלאה, ואף מסיר איפור בצורה יעילה. חשוב להשתמש בשמן שקדים באיכות גבוהה.


אז מה עושים? 
מרטיבים את הפנים בהרבה מים, לוקחים מעט שמן שקדים טהור בין כפות הידיים ותנועות סיבוביות ״מסבנים״ את הפנים היטב.
לוקחים צמר-גפן לח ומנגבים את שאריות שמן השקדים מהפנים.
מומלץ לבצע את הניקוי לפחות פעם ביום.

מקלחת ושמן שומשום
שמן שומשום הוא נפלא לעור, מזין, מרכך, משפר את התחושה בעור ויוצר שכבת הגנה על העור. שמן שומשום מתאים לשיקום העור במצבים של יובש, פסוריאזיס, סבוריאה.

בתוך המקלחת, כאשר כל הגוף רטוב ממים, מסבנים את הגוף בשמן שומשום (ממש כמו עם סבון נוזלי). את עודפי השמן מספיגים במגבת. התחושה המתקבלת בעור היא של רכות, גמישות ונעימות.

פילינג טבעי לגוף

1/4 כוס מלח טבעי גס
שמן שומשום (כמות שתספיק לספיגה מלאה במלח)
10 טיפות שמנים אתרים (לבנדר, גרניום, תפוז, הדס)

במקלחת, אחרי השימוש הסבון, לוקחים חופן של מלח עם שמן ומשפשפים בעדינות על כל הגוף. השילוב של המלח, שמן השומשום והשמנים האתרים ממריץ, מסיר תאים מתים ומשפר את החדשות תאי העור.

מומלץ לעשות פילינג פעם בשבוע או שבועיים.

העור והרגש
להתפתחותן של בעיות עור יש גם אספקט רגשי חזק. שינוי בדפוסי חשיבה ואימוץ דפוסים חיוביים יכול למנוע החמרה בסימפטומים ואף לסייע בריפוי של העור.
העור הוא המגן על ייחודיותנו, זהו איבר תחושתי. בעיות עור יכולות להעיד על תחושה של פחדים, חרדות, פגיעות ישנות, תחושת איום, או חוסר יכולת להתמודד עם הסביבה.
העור מהווה הגנה מפני הסביבה, הן ברמה הפיזית והן ברמה הרגשית. אנשים המרגישים כי העור שלהם אינו מספק להם הגנה, יוצרים חומת הגנה בצורת מחלת עור- העור הופך להיות עבה, קשקשי, מודלק- כדי לספק את ההגנה הנדרשת להם.
לכן, ברמה הרגשית, יש ללמוד וליצור הגנה אחרת על הפנימיות והייחודיות של האדם שאינה פוגעת בעור


מאמרים קשורים

Back to top button