הדרכת הורים

התפתחות הילד באמצעות הכנת מאכלים

מאת: פורטל אלטרנבטילי, ד"ר רינה מורדו
פעילות הבישול והאפייה בבית או בגן עם ילדים הוא נושא רחב והכרחי לשם לימוד, תרומתו וחשיבותו רבה להתפתחות תקינה של הילד בכל התחומים.

פעילות הבישול והאפייה בבית או בגן עם ילדים צעירים הוא נושא רחב והכרחי לשם לימוד, תרומתו וחשיבותו רבה להתפתחות תקינה של הילד בכל התחומים , זוהי פעילות חשובה שמעשירה את הילדים בכל תחומי ההתפתחות ולכן מומלץ לתכנן יחידת זמן קבועה לפעילות זו בבית או בגן, מומלץ לקיים לפחות יום אחד בשבוע פעילות של הכנת מאכלים. כמובן שנתאים את המתכון לגיל וליכולת של הילד.. ייתכן שרק כאשר נתעסק בכך נוכל לחוות ולדעת באמת מה השפעתם; למה חשוב לאפשר לילדים לבשל ולאפות; איך ילד חושב ומה התועלת שהילד מפיק מפעילות זו. בעקבות זאת נוכל לעזור לילדם להפיק תועלת מרבית גם מארוחות אישיות כשבבסיס תהיה הידיעה שהפעילות היא חיונית והכרחית להתפתחותו הכוללת: הקוגניטיבית (הכרתית), לשונית, רגשית, חברתית ומוטורית. 
קימת הסכמה רחבה שההתנסות הוא אמצעי תואם התפתחות חשוב עבור הילדים לגבי שחרור מתחים בחייהם. פעילות זו משפרת את יכולת ההתרכזות של ילדים וכן מפחיתה חוסר מנוחה. 

חייבת להיות התאמה בין סוג הפעילות לגיל הילד. כאמור כל סוג פעילות מתאים לקבוצת גיל מסוימת ואין לצפות מילד שיתעסק בהכנת מאכלים שהם מתחת או מעל ליכולותיו או שאינם מתאימים לרמה ההתפתחותית שלו משום שדרישות גבוהות מידי עלולות ליצור תחושת כישלון, כמו שאי אפשר לצפות מילד שיתעסק בהכנת מאכלים הנמוכים מיכולותיו משום שהעדר האתגר ישעמם אותו. בשני המקרים הילד יחוש תסכול כיוון שאינו ממצה את הפוטנציאל שלו. לכן נכין עם הילדים רק מאכלים שהילדים יכולים להשתתף באופן פעיל בהכנתם.

בשלב הראשון נכין מאכלים שזמן הכנתם קצר יחסית, ובהמשך נכין גם מאכלים שדורשים בישול או אפייה ולכן אין אפשרות לאכול אותם מיד על מנת ללמד אותם גם דחיית סיפוק.


פעילויות הבישול מהווה מעין מעבדה חווייתית להבנת חוקים ותהליכים.

כאשר אנו מערבבים שני חומרים והפיכתם לדבר אחד, הילדים לומדים את החוקיות הקשורה בצירוף. כמו כן הילדים לומדים מושגים הקשורים, לגודל, כמות, צבע, מצבי צבירה, יחסי סיבה ותוצאה, שקילה ועוד. כל זאת מתוך הנאה ומגעים תחושתיים.

הילדים מכירים ומעשירים את חוויותיהם החושיות באופן משמעותי. הם נוגעים, מריחים, טועמים, רואים שומעים (שבירת ביצה) התנסויות אילו מעשירים את יכולתם המילולית שפתו של הילד מתפתחת הוא לומד מושגים הקשורים להכנת מאכלים. (לאפות, לבשל, להדיח לערבב, לבחוש, נוזל, מוצק, קר, חם, ללוש, מחוספס..)

לפעילות הכנת המאכלים תרומה להתפתחות הגופנית של הילד, לפיתוח מיומנויות מוטוריות עדינות וגסות ולפיתוח קואורדינציה בין איברי הגוף השונים. הילדים משכללים את מיומנויות הידיים שלהם, תוך שהם מבצעים פעילויות כמו: קילוף, מריחה, סחיטה, הקצפה, קליעה, חיתוך, ערבוב, לישה ועוד.
ככל שהם מרבים בהתנסויות אילו, כך הם משכללים את יכולתם ואת מיומנותם.


הילדים חווים חוויות של הנאה, סיפוק והצלחה ממעשה ידיהם ניתנת להם ההזדמנות לאכול את שהכינו.

מאפשר שיפור מיומנויות חברתיות הילדים לומדים לשתף פעולה עם ילדים ומבוגרים. לומדים לחכות, להתחשב ובעיקר לעשות דברים ביחד.

הילד נחשף למוצרים שונים ולשמותיהם וכדי להעשיר את מיומנותו בזיהוי הסמלים הגראפיים (אוריינות) ניתן להכין חוברת מתכונים מלווה בציורים.

 לסיכום חשיפת הילדים לחוויות תחושתיות חזקות, המעוררות סקרנות, יוזמה, פעילות, גירוי חושי ומכאן להתפתחות ולמידה.

–  פיתוח עצמאות ואחריות אישית.

–  התנסויות באוריינות מגוונות.

– הזדמנויות לחינוך ערכי וחברתי: חינוך לאיכות סביבה ולאיכות חיים, חינוך לעזרה הדדית, להתחלקות, לשותפות ולכיבוד זכויות הזולת כן חינוך לערכים  אסתטיים- הגשה מיוחדת.

– דחיית סיפוק

"ונשמרתם מאד לנפשותיכם" – כללי זהירות

אז למה אתם מחכים? להפשיל שרוולים לתכנן ארוחת ערב מקורית כמו פיצה על פיתה לקשט בירקות כמו פרצוף ומה שבטוח הילדים יהנו לאכול אותה בלי ויכוחים.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על רינה מורדו PHD.


מאמרים קשורים

Back to top button