הדרכת הורים

מה מסתתר בבקבוק של התינוק שלך

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, לוסי רבין
בתעשיית הפלסטיק נעשה שימוש בכימיקל BPA על מנת לשמר מוצרי צריכה ולהאריך את חיי המדף שלהם, כך שהוא מצוי בבקבוקים של תינוקות.

"נח בתוך אימך, היא תיתן לך תמיד הכול,
כשיבוא יומך, יש לך תמיד לאן ליפול
בסוף אתה תצא לעולם, ומיד אתה תרגיש כאב"

כאימא, אני יודעת, שאת חותרת לשמור על בריאותו של הילד שלך כבר בהריון. את נמנעת ממאכלים ומשקאות מזיקים, עושה פעילות גופנית מבוקרת, נמנעת מסיגריות, משמיעה לעובר מוצארט, את עוטפת אותו ברחמים – כך שכאשר יגיע הזמן, והילד יצא אל העולם, הוא לא יחוש מיד בכאב. 

הכאב שאני מדברת עליו בכתבה הבאה הוא תוצר של דליפת הכימיקל BPA (=פולי קרבונט). כימיקל זה נועד לשמר מוצרי צריכה ולהאריך את חיי המדף שלהם, ונעשה שימוש בכימיקל זה בתעשיית הפלסטיק כך שהוא מצוי בבקבוקים של תינוקות, בבקבוקי שתייה, בציפוי הפנימי של קופסאות שימורים, הוא נמצא גם בנייר טואלט, בשתלים דנטאליים, מוצרי אלומיניום ואלקטרוניקה.

כך הכימיקל BPA משפיע על הגוף
לאחרונה ערך החוקר אנג'ל נאדאל, מאוניברסיטת מיגל הרננדז בספרד, מחקר מקיף על השפעותיו של BPA. הוא גילה כי צריכה של חומרים מסונתזים, גם בכמות מינימאלית, משבשת את אופן העברת המידע בגוף, ומשפיעה על ייצורם של ההורמונים בגוף. עקב כך, תאי שומן מהלבלב צורכים יותר שומן או שולחים מסרים מוטעים, הגורמים להפרשת יתר של אינסולין


החוקר אנג'ל נאדאל הוכיח למעשה שקיים קשר בין המטבוליזם בגוף לבין BPA. קשר שעד היום היה שנוי במחלוקת. המחקר הראה כי כמות האינסולין שהופרשה הוכפלה עקב הכימיקל. וההשלכות של תופעה זו הם התפתחות של סוכרת מסוג 2 ועלייה במשקל. יתרה מכך, החוקר הוכיח כי כאשר הכימיקל נקשר להורמון אסטרוגן ומפעיל אותו, מתרחשים שיבושים במערכת ההורמונאלית שיכולים להוביל לסרטן הערמונית וסרטן השד וכן שיבושים בתהליכי הגדילה וההתבגרות המינית.

החוקר אנג'ל נאדאל, שפרסם את המחקר שלו במגזין PLoS ONE היטיב לתאר את התופעה: "כאשר אנחנו אוכלים משהו עם הכימיקל BPA, זה כאילו להודיע לאיברים שלנו שאנו אוכלים יותר ממה שאנחנו אוכלים, הלכה למעשה".

ההשפעות של צריכת הכימיקל BPA על עוברים ונשים הנמצאות בשלבי ההיריון השונים הן ההרסניות ביותר. העובר, כך עולה מהמחקר, חשוף פעמיים: הן לכימיקל והן להפרשות אינסולין מגוף האם. וממצא זה עולה בקנה אחד עם מחקרים ותיקים יותר, שמצאו קשר בין השמנת יתר של ילדים לבין הימצאותם של כימיקלים ברחם. 

מה קורה בישראל?
בישראל מודעים לעניין, ויצא איסור ממשרד הבריאות להשתמש בבקבוקי תינוקות שמכילים את הכימיקל, אך טרם יצא חוק האוסר על מכירה ושיווק של מוצרי צריכה כגון משקאות ומזון שמאוחסנים בחומרים שמפרישים BPA. אך יש תקנים אירופאים אשר מגבילים באופן משמעותי את כמות הכימיקל במוצרי מזון ומשקה:

• תקן 5817 – שנועד להגן על מתקני שתייה לילדים כגון בקבוקי תינוקות, ואוסר על מכירה של מוצרים שזליגת הכימיקל עולה על התקן. על פי תקן זה נבדקו בקבוקי שתייה לתינוקות בישראל שכוללים את הכימיקל, ונמצאו כעומדים בתקן.

• תקן 5113 – שנועד להגן עלינו מפני מוצרים העשויים פלסטיק.


המודעות לסכנות אלו היא חשובה והיא הצעד הראשון, במיוחד היום בעידן המודרני, שבו האוכל שלנו מסונתז, מעובד ומגיע בתוך קופסאות. והיא חשובה עוד יותר כי היא עלולה לפגוע בדבר היקר לנו מכול – הילדים שלנו. הצעד השני הוא מניעתי, והוא נמצא בידיים שלך.

אימא, כך תפעלי לצמצום חשיפת ילדך לכימיקל BPA
• אל תשתמשי בבקבוקים שמיוצרים מפוליקרבונט, שכן הם מכילים את הכימיקל. כיום, על כל בקבוק מציינים את רמות ה- BPA, כאשר הספרה 7 בתוך מעין משולש עם חיצים משמעה חשיפה גבוהה לכימיקל, בעוד שהספרות: 1, 2, 4, ו-5 משמען כמות קטנה של BPA או בכלל לא.
• הימנעי מחימום הבקבוקים. החימום מוביל לזליגה של הכימיקל לתוך השתייה או המזון.
• אם התבלה או נשרט הבקבוק, רכשי חדש, גם כאן קיימת סכנת דליפה למזון ולשתייה.
• הימנעי מהעברת מים רותחים לבקבוק של תינוקך. בעת הכנת האוכל, השתמשי בכלים מזכוכית או קרמיקה, והעבירי את האוכל לבקבוק רק לאחר שהוא התקרר.
כמו כן, כדאי מאוד להימנע מחימום של כלים העשויים פלסטיק במיקרוגל ומומלץ מאוד להימנע ממזונות שמגיעים בקופסאות שימורים.

החיים המודרניים אמנם הפכו את חיינו לקלים יותר, אך לא תמיד לבריאים יותר. עלינו לשמור על אורח חיים בריא ולהנחיל את אורח חיים זה גם לילדינו.


מאמרים קשורים

Back to top button