נטורופתיה

IBS – תסמונת המעי הרגיז

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ריטה שטרן
תסמונת המעי הרגיז היא הפרעה בפעילות תקינה של דרכי העיכול שתוצאתה כאב עוויתי, עצירות ו/או שלשול.

תסמונת המעי הרגיז, IBS – שם מוזר עבור תופעה רפואית, אבל זה שמה של הפרעה בפעילות תקינה של דרכי העיכול שתוצאתה כאב עוויתי, עצירות ו/או שלשול. ייתכנו כמויות גדולות של ריר בצואה, גזים, בחילות וחוסר תאבון. זו אחת המחלות הגסטרולוגיות הנפוצות ביותר. התסמונת שייכת לקבוצת תסמונות הנקראת: " "Functional Intestinal Disorderשאינה מראה כל סימן מדיד של מחלה. היא אינה משאירה עדות פיזית של מחלה בבדיקה גופנית ואינה ניתנת לאבחון ע"י בדיקות הדמיה (כמו רנטגן- X ray),או בדיקות מעבדה (דם, שתן). למרות זאת, רופאים מאבחנים שמערכת העיכול אינה מתפקדת כראוי. נשים סובלות מהמחלה בשכיחות גבוהה יותר מגברים. הופעת התסמינים יכולה להתחיל כבר בגיל ההתבגרות ואולי אף לפני כן. ככל שמתבגרים ומזדקנים, התסמינים נוטים להיות קלים יותר והופעה ראשונית בגיל מבוגר נדירה ביותר. לתסמונת אופי תנודתי והיא יכולה להופיע למשך כמה חודשים ואחר כך היא נפסקת לזמן מה.

סיבות ותסמינים:
במשך שנים רבות טענו שהתסמינים המתאימים ל-IBS נובעים ממצב פסיכולוגי ולא רפואי, אולם התסמינים והכאבים בתסמונת זו הם אמתיים וממשיים. לפי מחקר של National institute of health לאנשים עם IBS , דרכי העיכול רגישות במיוחד לגירויים רבים ובעלי תגובתיות יתר לגורמים שונים למשל למתח נפשי ודכאון. רגישות גבוהה לתרופות, להורמונים, למזונות (כמו חלב ומוצריו), אי סבילות ללקטוז, לחיטה (שידועים כגורמים לספסטיות של מערכת העיכול), לתזונה לא מאוזנת או אכילת יתר. כמו כן, גם חוסר איזון בפלורת המעי עקב דלקות מעיים או טיפולים ממושכים במשלשלים יכולה להוביל להופעת התסמונת. המחלות הנלוות ל-IBS שנצפו בחולים רבים כללו מחלות מפרקים, תפקודי כבד ירודים, בעיות פוריות, מחלות עוריות ו-PMS חזק.


ניתן לחלק את התסמינים לשתי קטגוריות עיקריות:
המעי הגס העוויתי – מתעורר בד"כ ע"י אכילה, מוליך לשלשול ועצירות תקופתיים, המלווים בכאב ומדי פעם ריר יחד עם הצואה. עלולים להופיע התקפים איומים מתמשכים של כאב או התכווצויות בד"כ בחלק התחתון של הבטן מלווים בנפיחות, גזים, בחילות, כאבי ראש, עייפות, דיכאון, חרדה וקושי בריכוז. ריקון המעיים מרגיע בד"כ את הכאב.

שלשול או עצירות נטולי כאבים – השלשול מתחיל בפתאומיות ובדחיפות גדולה, מופיע אחר הארוחה ולעיתים עם היקיצה. לעיתים, הצורך כל כך דחוף שהחולה אינו מספיק להגיע אל השירותים.

סימפטומים כלליים נוספים: צרבת, חוסר תיאבון, כאבי פרקים בשרירים ובחזה, כבדות נפשית ופיזית, תחושת חולי, עייפות ותחושה כללית לא טובה. התסמינים שונים מאדם לאדם ויכולים להיות ברמות קושי שונות הגורעים מאיכות החיים.

האבחון:
את האבחנה ברפואה הקונבנציונלית, עושה רופא משפחה או רופא גסטרו. בתחילה מבוצע בירור נרחב לשלילת קיומן של מחלות מעי אחרות ורק אחר כך נעשית האבחנה על סמך קריטריונים קליניים המכונים "קריטריוני רומא" (Rome Criteria) וכוללים: כאבי בטן שנמשכים 12 שבועות לפחות, שינוי בתדירות ובתצורה של היציאות, נפיחות של הבטן, גזים, עצירות וכן תחושה של התרוקנות לא מלאה לאחר יציאה.

האבחון בנטורופתיה נעשה ע"י תשאול מקיף לאורח חייו של המטופל ובאבחון אירדיולגי ייראה קו העטרה באיריס מזוגזג בצורת כוכב, וסימנים נוספים באיזור המעי יועילו בהשלמת האבחון.


הטיפול הנטורופתי:
הטיפול מותאם אישית לסימפטומים ולפי אורח החיים של המטופל.
המטרה היא הבראת פלורת המעיים ע"י תכנית טיפולית שתביא לשיקומה.
תותאם תזונה נכונה למניעה של תסמיני המחלה ולאורח חיים בריא.

נייעץ להפחתת סטרס ע"י פעילות ספורטיבית ופעילות מרגיעה כגון: התעמלות, הליכה, יוגה, דמיון מודרך, פילאטיס, חופשה, טיולים וטיפולי רייקי, הילינג, מודעות ואימון אישי.

במקרה הצורך יינתנו תוספי תזונה, צמחי מרפא ו/או פרחי באך.

לאריכות ימים, עיכול תקין וקל – בבריאות

התכנים המופיעים בכתבה זה נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם מהווים המלצה ספציפית טיפולית או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.


מאמרים קשורים

Back to top button