צמחי מרפארפואה משלימה

צמחי מרפא לחליטה בריאה לימי הקיץ

צמחי מרפא וצמחי תבלין מאפשרים לנו ליהנות מריפוי טבעי, וגם ליהנות. אז הכנו לכם מתכון לחליטה בייתית שיביא לכם בריאות ורעננות.

צמחי מרפא או צמחי תבלין נותנים לנו כל כך הרבה בריאות וניתן לגדל אותם כמעט בכל בית. אז בואו נלמד על יכולותיהם של צמחי תבלין וכיצד ניתן לשלב אותם בחליטת תה טבעי… ובריא.

הירוקים הריחניים האלו, שמוסיפים כל כך הרבה חן, טעם וניחוח נפלא, הם הרבה מעבר לכך ומביאים איתם סגולות נפלאות שכדאי מאוד לדעת ולהיעזר בהן…

עשב לימון
עשב לימון, למון גראס או לימונית ריחנית הם שמותיו של צמח עשבוני רב שנתי ממשפחת הדגניים. הצמח דומה לבצל ירוק אך גדול הרבה יותר, עליו משוננים וחדים בקצותיהם – (זהירות, חתך מהם יודע מאוד לכאוב) וטעמו דומה ומזכיר לימון עדין וטעים.

רק תיתנו לו שמש ומים ותיראו עד כמה הוא מתרבה ומתפתח – תענוג !
למעשה, אם יש איזה שהוא צמח שמאוד מאפיין את המטבח האסייתי, הרי זהו עשב לימון.
תוכלו למצוא אותו קצוץ עם דגים ופירות ים, מלופף קציצת בשר/ עוף ואפילו דג, יחד עם ג'ינג'ר מגורר הם מככבים במטבח האסייתי.
בין גלדי החלק הבצלי של עשב הלימון, יושב בבטחה השמן האתרי.
על מנת ליהנות ממנו, יש לבצע פעולה שהז'רגון המקצועי מכנה Burising שמשמעותה נעה בין חבטה לגרימת חבלה או פציעה של חלקי הבצל על מנת לשחרר את השמן עצמו.

שמן עשב לימון מכונה גם שמן הספורטאים ואם טרם חוויתם את נחת זרועו במצבים של התכווצות שרירים, הרי שהפסדתם חוויה מדהימה.
כל התכווצות שרירים שתקבל עיסוי או אמבט שבו יהיו כמה טיפות של שמן עשב לימון, יעזרו לפרק את החומצה הלאקטית המצטברת בשרירים ומכאיבה לנו כל כך. האחרונה שנהנתָּ מהשמן הזה, הייתה הבת שלי שחזרה מהצבא אחרי מבחן כושר שהסתיים עם התכווצות שרירים בכל מקום אפשרי בגוף.
אל תוך מי האמבט הוספנו בין 6-10 טיפות ומהלנו במים, אחרי שהייה של כעשרים דקות במים ועיסוי קל, לא היה זכר להתכווצות השרירים.
אם החלטתם ליהנות מחליטת עשב לימון, בחרתם טוב!
חליטה כזו יודעת לסייע במצבים של מערכת עיכול לא רגועה, מצבי כאב ואפילו נדודי שינה.
אבל מעל לכך, כדאי שתהיו מודעים למחקר רחב היקף שבוצע באוניברסיטת בן-גוריון ומעיד על סגולות מצויינות לעשב הלימון ספציפית כנגד תאים סרטניים ובפרט בפרוסטטה (ערמונית). ציטראל, הוא החומר הנמצא בעשב הלימון שגורם להרס תאים עצמי (הפופטוזיס) של תאים סרטניים.

נענע
יש לא מעט זנים (כ-30) לנענע שכולנו מכירים החל מהמסטיק פפרמינט/ ספירמינט וכלה בעלים שצפים בכוס התה שלנו.
יש מספר תכונות בולטות לנענע שכדאי לדעת עליה: ראשית היא נחשבת קרמינטיבית כלומר, הן סופחת גזים במערכת העיכול והן מסייעת ומקלה על פעילות העיכול.
האנרגיה של הנענע היא אנרגיה מקררת ולכן, אנשים שרגילים להוסיף עלי נענע לכוס התה שלהם מחמיצים את יכולתה הטבעית של הנענע לצנן ולקרר דווקא בימות החום והחמסין הגדולים.
ידוע הוא שנענע משבשת את הפעילות האנטיביוטית ולכן, כשאתם נוטלים אנטיביוטיקה יש להפריד מרווח של כשעתיים לפחות בין נטילת האנטיביוטיקה לבין השימוש בעלי נענע.

אם טרם הכנסתם את עלי הנענע לסלט או לבישול – הרי שהגיע הזמן, זה פשוט לא יאומן מה יודעים לחולל העלים המרעננים הללו בתבשילים. אני משתמשת בעלים הן בסלטים קרים טריים והן בבישולים נזידיים ארוכי בישול – ואין ספק שהנענע (בפרט בשילוב עם כוסברה) יודעים לרענן את הטעם ולשדרג אותו עשרות מונים.

שמן נענע ידוע כמפחית כיווץ – הכיווץ הוא החלק שיודע להכאיב לנו – משמעותו תקיעות של זרימה. לכן, שימוש בשמן נענע ייתן הרגעה והקלה מקומית מכאבים ובנוסף, יסייע בזרימת דם לאיזור הפגוע.

רוב האנשים סביבי משתמשים בעלי הנענע כתוספת לתה, אני לא מוצאת טעם בהוספת תיון לעלי הנענע והמים החמים. אם טרם ניסיתם – זה בהחלט שווה!

זיכרו, אנרגיית הנענע היא לצנן ולקרר ולכן היא עדיפה בקיץ כמשקה מרענן ולא בחורף.

לואיזה
העלים הארוכים והמחוספסים למגע שייכים ללואיזה. תוכלו לקטוף ולהשתמש בו במקום אך תוכלו בהחלט גם לייבשם ולשמור בקופסא אטומה לאורך זמן.
גם ללואיזה טעם וניחוח לימוני משהו וגם היא כמו עשב הלימון והנענע, מסייעת להקלה בתהליכי עיכול. לואיזה יעילה גם לטיפול בדלקות גרון ודלקות שמקורן במערכת השתן.

לסיכום,
אם תיקחו את שלושת סוגי העלים, תכינו מהם חליטה ותצננו אותה, תוכלו ליהנות ממשקה מרווה, בעל סגולות תרפואטיות נפלאות שטעמם הכולל לימוני עדין ומאוד טעים.
אני מאוד אוהבת להוסיף לימון סחוט וגם את הלימון עצמו לאחר הסחיטה פנימה וכמה קוביות קרח, יחד – מבחינתי זה המשקה המועדף בימות הקיץ והחום.
אבל אם אתם רוצים לשדרג את כל החליטה הזו, תוכלו להכניס את מי החליטה לתבניות להכנת קרטיבים וליהנות לכם גם מקרטיב מצנן במיוחד.
אני מאוד אוהבת את הטעם החמצמץ אבל אלו מכם שמעדיפים טעם עדין ומתוק יותר, יוכלו להמתיק עם עלי סטיביה (בחירה מועדפת) או עם סירופ אגבה.

Back to top button