אהבה רוחנית

משחקי כח – בחירה בשינוי

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ביאן נריה
משמעותה של אהבה כזו היא שאנחנו לא מנסים לשנות את השני. משמעותה של אהבה כזו היא ששני בני האדם מודעים להיותם ראויים לאהבה ופשוט מקבלים אותה.

ילדים בטוחים כי הם מרכז היקום והשפעתה הבונה או המעכבת של הסביבה עליהם היא מיידית. כשבתי הייתה בת שלוש באתי לאסוף אותה מהגן ומצאתי אותה נפוחה מדמעות. "אורי אמר שאני טיפשהההה!" היא מיררה בבכי. חיבקתי אותה חזק ושאלתי אותה – "את טיפשה?"
"לא!" היא ענתה לי בכעס.
"אז למה את מאמינה לשטויות שאורי אומר במקום להאמין לעצמך?"
היא קימטה את מצחה, משכה באף, חייכה אליי בין הדמעות ורצה לשחק עם הילדים.

כמה כח, תמימות וטוהר יש ביכולת הזו לקבל את הדברים כפשוטם…

כל אחד מאיתנו מביא איתו היסטוריה וניסיון חיים שונה ועל הזוג החדש לבחור – האם לשתף פעולה ולהתאים את עצמם האחד לשנייה – או להתחרות זה בזה, לנסות לבלום האחד את השנייה או לנסות לחבל (גם אם לא במודע) בהתקדמותו של השני.

הפחד מהצלחתו של בן הזוג קשור תמיד לפחד אישי מאובדן, הצלחתו של השני מאיימת רק על זה החווה את עצמו כנחות וחסר ערך.

אנו בוחרים בני זוג מתוך אהבה, כך לפחות אנו מעדיפים לחשוב. מערכת יחסים אוהבת ובריאה מחייבת בסיס איתן של שלושה יסודות עיקריים – אמון, כבוד וחברות טובה.


ניתן להגדיר אמון כ"יכולת לאפשר פגיעות של האחד בפני האחר". כלומר, זהו תהליך ממושך בו אנו חושפים את עצמנו בפני השני ולוקחים סיכון גדול להיפגע אם יתברר כי נתנו את האמון באדם הלא נכון. ומכיוון שאין אחד שלא נפגע ולו פעם – לרוב מתקשים בני האדם להאמין.

כבוד הוא היכולת לקבל את השונות של השני, מבלי לקחת אותו כמובן מאליו. אלא שאחרי שבני האדם נקלעים למחלוקת הם מגלים כי הם מתקשים לנהוג באותה אדיבות ונעימות כמו בתקופת החיזור.

חוסר כבוד מייצג את התסכול ואת שחיקת האהבה.
חברות אמיתית מעמיקה עם השנים ויוצרת רשת בטחון ותמיכה, היא הדבק השומר על אחדות היחסים, בשונה מהתשוקה שטבעה ללכת ולבוא. אלא שאמון, כבוד הדדי וחברות מחייבים תחילה קבלה עצמית מלאה.

רק כך נוכל לקבל במלואו גם את השני וליצור אהבה שלמה הנטולת משחקי כח – קבלת השני ללא סייגים, תנאים או הגבלות.

משמעותה של אהבה כזו היא שאנחנו לא מנסים לשנות את השני. משמעותה של אהבה כזו היא ששני בני האדם מודעים להיותם ראויים לאהבה ופשוט מקבלים אותה והאחד את השניה כמתנה ענקית.

העולם מתחלק לשני חלקים – דברים שיש לנו שליטה עליהם ודברים שלא.
מיקוד האנרגיה בשינוי האחר חסר תועלת מלכתחילה ורק מרחיק אותנו מהאפשרות האמיתית היחידה – שינוי העצמי. אנחנו יכולים לשנות רק את עצמנו, אם כי זו אחת האמיתות שקשה להשלים איתן.

כדי לתת אמון – עלינו לדעת כי אנו ראויים לאמון.
כדי לתת כבוד – עלינו להכיר בכך שאנו עצמנו ראויים לכבוד.
כדי להיות חברים – עלינו לדעת כי אנחנו עצמנו ראויים להיות חברים.
כדי לאהוב עם כל הלב – עלינו לדעת כי אוהבים אותנו עם כל הלב.

זאת הסיבה מדוע הערכה ותחושת ערך עצמית כל כך חשובות.
הרי מי שמרגיש עצמו חסר ערך יהיה מודאג מדי מדעתו של האחר עליו ועסוק מדי בלהסתיר את טבעו האמיתי, במקום להיפתח ולהיות הוא עצמו.


ש' היתה "למודת קרבות" בדרך לחיפוש הזוגיות. ניסיונה המר לימד אותה כי אין לבטוח בגברים ובטח שאין לגלות את רגשותיה. גבר יש להחזיק קצר. לקח לה זמן מה להבין כי כל גבר חדש שהיא פוגשת "משלם" מחיר כבד על כל אכזבותיה הקודמות. תהליך אותו עברנו יחד כוון אותה להכיר ב"קיר המגן" אותו בנתה סביבה, להניח להרגליה הישנים לנהוג בכל גבר אותו הכירה באותה הדרך, חיזק את בטחונה בעצמה ואפשר לה להיפתח כלפי העולם. כאשר פגשה את ג' הייתה חזקה מספיק לא לוותר. בעיצומן של הכנות לחתונה עזבה ארוסתו את ג' והתחתנה עם קולגה שלה לעבודה. ג', גבר מרשים ויפה תואר, התרסק לחלוטין. כאשר פגש את ש', תלמידתי, רק רצה כבר להגיע למנוחה ולנחלה, אלא שבחר שוב ושוב נשים שנטשו אותו, למרות היותו גבר אטרקטיבי במיוחד. ללא תהליך המודעות אותו עברה ש' עם עצמה מלחמת כוחות בין השניים היתה רק עניין של זמן. היא למדה כי כל מה שהוא רוצה זו אישה שתאהב אותו, אישה בה יוכל לבטוח. למרות שיצר שוב ושוב "מבחני פתע" לנאמנותה, מה שהציע בתמורה היה עולם ומלואו, וש' למדה לפורר את התנגדויותיה הישנות, לבטוח בג' ולתת מעצמה. לתת אהבה , יחס חם וביטחון, למדה לבטא את כל מה שהרגישה כלפיו. לא מזמן הייתי בבריתה של ילדתם הראשונה. שניהם קרנו מאושר ואני הזלתי דמעה מהתרגשות, כהרגלי…

ניסיוני לימדני כי רק שיתוף פעולה איכותי בין בני הזוג יכול להביא ל"הפי אנד".
במקום להתחרות זה בזו בחרו ליהנות מהצלחתו של השני, שאפו להתפתח יחד ולחוד בכיוונים חדשים, בחרו בפרגון הדדי ומתן חופש אישי.
וותרו על המלחמה ובחרו להעמיק את האינטימיות הזוגית.
וותרו על התחשבנות והעניקו בשמחה ובאהבה.
בחרו בצמיחה הדדית כי הרי דבר בחיים לא נשאר קבוע.
בחרו בהתחלה חדשה.
בחרו בשינוי.
בחרו.
עכשיו.
כי הגיע הזמן.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על ביאן נריה


מאמרים קשורים

Back to top button