נטורופתיה

נטורופתיה: דלקת מפרקים שגרונתית

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, דליה ורדי
דלקת מפרקים היא מחלה אוטו-אימונית המאופיינת בדלקת כרונית אשר פוגעת במפרקים.

מחלה אוטו-אימונית המאופיינת בדלקת כרונית אשר פוגעת במפרקים. היא מתחילה בד"כ במפרקים הקטנים ומגיעה לכל שאר המפרקים. ישנם מקרים שהמחלה מגיעה בבת אחת למצב קשה, ללא הדרגתיות.

סימפטומים ותסמינים: 
כאבים, הגבלה בתנועה, עייפות, חולשה, קישיון מפרקים, פרקים חמים נפוחים ורכים, חום נמוך לעיתים. לרוב הפגיעה במפרקים היא סימטרית, כלומר משני צידי הגוף (בניגוד לאוסתיאוארטריטיס שם הפגיעה במפרקים אינה סימטרית). בשלבים מתקדמים של המחלה המפרקים עלולים להתעוות.
במצב כרוני יש קישיון בוקר שמשתפר במשך היום, איבוד תיאבון, ירידה במשקל, דלדול שרירים, פרצי זיעה, אנמיה (לא על רקע של חוסר ברזל אלא בשל קושי של מח העצם לייצר כדוריות דם אדומות).

הטיפול הנטורופתי:
הרפואה הקונבנציונלית מתייחסת למחלה כאל כרונית, וככזאת שלא ניתן להיפטר ממנה. 
ברפואה האלטרנטיבית ניתן לעזור ואפילו להיפטר מהמחלה. ישנם מקרים בהם השיפור מתחיל בטווח של שבוע עד מספר שבועות. יש מקרים שזה לוקח מספר שנים. ב90% מהמקרים ניתן לעזור.

תזונה:
רצוי לערוך צום על בסיס מים בלבד (בבית הבראה ובהשגחת רופא צמוד בלבד), או דיאטה של מספר ימים, תלוי בויטאליות של האדם, על בסיס מיצי ירקות כמו סלרי סלק וגזר, או פירות כגון תפוחים, ענבים אגסים אננס (לא פירות הדר למעט מיץ לימון). כל הנ"ל אינם מיועדים לחולי לב וסוכרת!!!


רצוי שהתפריט יהיה כמה שיותר צמחוני – דגנים מלאים, קטניות ירקות ופירות. מתן דגש על ירקות ירוקים עליים ואומגה 3.

ככל שהתפריט יהיה על טהרת המזון הבסיסי (מזונות שיוצרים בסיס בגוף לעומת מזונות יוצרי חומצה שמאטים את תהליך ההחלמה ואפילו מגבירים את תסמיני המחלה), כך השיפור יהיה גדול יותר ומהיר יותר. 

יש הטוענים שיתר חומציות בדם זאת הבעיה המרכזית בבעיות מפרקים כולל במחלות גאוט ואוסתיאוארטריטיס. (ויש הטוענים שיתר חומציות הוא בסיס הבעיה ברוב המחלות בכלל!!).

יש להוריד מלח, סוכר לבן, חומץ, ירקות כבושים, תה, קפה, קקאו, בירה, יין, צבעי מאכל, חומרים משמרים וחומרי הדברה שמכילים מתכות כבדות וחומצות.

צמחי מרפא:
– צמחים שתורמים לניקוי רעלים, לפעילות כבד טובה יותר (ומערכת עיכול בכלל). צמחים כגון טרקסקום רדיקס, פוקוס (לא לבעיות של בלוטת התריס), אפיום, הרפגופיטום ועוד.
– צמחים אנטי דלקתיים כגון פיליפנדולה, סאליקס, דיוסקוריאה, גליצרייזה, בופלרום, בוסוויליה…
– צמחים אנטי אוטו-אימוניים כמו טבבויה, בופלרום.
– בהתאם למצב המטופל יש לכלול צמחים משתנים, משככי כאב וממריצי סירקולציה, וכמובן להתייחס לבעיות עצירות אם קיימות (בד"כ כן).

כמובן שיש להשקיע מחשבה באילו צמחים צריך להתמקד, מכיוון שלא רצוי לקחת מכל וכל, אלא להתרכז בצמחים (5-6) שיתמקדו בשורש הבעיה ויובילו לתוצאות הטובות ביותר!


שמנים ארומתיים:
ישנם שמנים שיכולים להקל מאוד על קשיון המפרקים לדוגמה: רוזמרין, סלרי, לימון, קג'פוט, פיר, היסופ, ג'ינג'ר, קמפור מיורן ועוד…
בשמנים ניתן להשתמש באמבטיות וקומפרסים. יש לקבל הוראות מדויקות לגבי כמויות וזמני שימוש.
לשמנים רבים יש איסורי שימוש ולכן אין להשתמש באופן עצמאי.
לדוגמה: רוזמרין אסור בהיריון, ביתר לחץ דם, ובאפילפסיה. עם סלרי יש להיזהר כאשר לוקחים תרופות משתנות, וכמובן לא בהיריון. מיורן עלול לגרום לנמנום, ולכן אין לנהוג אחרי שימוש וכו' וכו'…

כדאי ורצוי לשים על הפרק: להיפטר מבעיות הפרקים…


מאמרים קשורים

Back to top button