מטפלים מומלצים ברפואה משלימה

אילנה רינות

מערכת אלטרנטיבלי
כתבה על אילנה רינות, מטפלת ומדריכה באמנות חזותית עוסקת בתחום טיפול באומנות מזה כעשרים שנה.

אילנה רינות – ציורים, מסתרי הנפש ומה שביניהם. אנחנו שמחים לראיין במסגרת מדור המומלצים של אלטרנטיבלי את אילנה רינות, מטפלת ומדריכה באמנות חזותית עוסקת בתחום טיפול באומנות מזה כעשרים שנה. 
עובדת עם מבוגרים וילדים החווים קשיים בעולמם הפנימי, קשיים רגשיים ונפשיים או למעוניינים בארגון פנימי של רגשותיהם.
יוצרת קלפים טיפוליים "ים YAM" למטפלים בבריאות הנפש – לבעיות התנהגותיות, חברתיות, משפחתיות ועוד.  
אילנה רינות מקיבוץ נווה אור, עבדה תקופה ממושכת בתפקיד מורה לאומנות ומנהלת בית ספר מקומי, עד שהרגישה שמיצתה את עצמה בכיוון החינוכי.

לא תמיד ניתן לבטא במילים את הרגשות שבלב… לעיתים גילו של ה'מטופל' צעיר מידי, לפעמים הדברים 'קשים' מידי ולעיתים – אי אפשר להגדיר מה בדיוק מתרחש בנפש פנימה. מסיבות אלה בדיוק טיפול באמנות, כאחד הכלים בהבעה ויצירה, מהווה כלי מעולה ויעיל לגילוי, אבחון וטיפול וביכולתו להביא מזור לבעיות רגשיות מגוונות. ילדים עם קשיים חברתיים, ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, בעיות של דימוי עצמי וביטחון עצמי נמוך, קשיי התמודדות עם חיי השגרה, מבוגרים הסובלים מחרדות, בני נוער החווים מתחים בלתי נסבלים, יש לכם כתובת!


איך הגעת לעסוק בתחום?
"חיפשתי תחום בו אוכל לתרום מהידע והניסיון שצברתי ולהתפתח לכיוונים טיפוליים של ילדים, בני נוער ומבוגרים. בעקבות החלטה זאת פניתי ללמוד תואר שני במה שנקרא בזמנו 'לזלי קולג' והשלמתי לימודי טיפול באמנות הידוע גם בכינויו תרפיה באמנות. כיום אני משלבת את כל הידע העומד לרשותי עם כלים שונים על מנת להגיע לעולמו הפנימי של המטופל ובכך לסייע לו לפתור את הבעיות הרגשיות והנפשיות".

תוכלי להסביר?
"כן. אני משתמשת בין היתר, במגוון קלפים טיפולים ביניהם גם קלפים שאני עיצבתי ויצרתי. הקלפים- נקראים: ים YAMכולם בנושא ים ובפריסה שלהם, אני  'מזמינה' את המטופל לבחור את הקלפים שמדברים אליו במיוחד. למעשה צלילה בים היא צלילה לתוך התת מודע והשיחה המתקיימת בעקבותיה, משקפת את הסיפור הפנימי… כך למשל ילד שבוחר קלף עם להקת דגים שיש בה דג אחד שונה- מעידה, בלי יותר מידי מילים, על הרגשתו ותחושתו החברתית והאישית. איני שואלת שאלות ישירות את המטופל על עצמו אלא רק על הדג שבקלף הספציפי, כך אני מרחיקה את הבעיה, כך יותר קל לדבר עליה, זאת בתנאי שקיימת בכלל יכולת מילולית. התמחיתי גם בטיפול באמצעות שולחן חול, שיטה טיפולית המאפשרת לספר את הסיפור בעזרת בניית עולם קטן בשולחן חול עם מאות חפצים קטנים, בגישה זו אין צורך ביכולת גראפית והיא מצוינת לנמנעים מציור. במקרים רבים, טיפלתי בילדים שהיה להם קושי בדיבור והתקשורת התבססה על שפת גוף בלבד, קודים התנהגותיים ושפת האמנות. עם הזמן, נוצרת במהלך הטיפול מערכת של אמון המספקת מקום בטוח בו אפשר להיפתח, לדבר ולהתבטא ובסופו של דבר, בדרך כזאת או אחרת, גם לגלות את עולמו הפנימי המורכב". האמצעים היצירתיים, העזרים הוויזואלים לסוגיהם מעלים את הסיפורהבעיה באופן פרה וורבלי מבלי שהמטופל מודע לכך.

למה הם שתקו?
"אילמות סלקטיבית" היא תופעה שנובעת בד"כ מרמת חרדה גבוהה ביותר.
אילמים סקלטיביים בסביבות מסוימות שותקים ובסביבות אחרות הם מדברים לפי בחירתם, ולפי האיום בו הם נמצאים. 
בד"כ השתיקה נובעת מרמת חרדה גבוהה ביותר, במקרים אחדים התגלה ששורש הבעיה היה התעללות ואלימות מסוגים שונים. במקרים אחרים – טראומות חברתיות ומשפחתיות אחרות.  בכל מקרה, הטיפול מסייע למטופל, בכל גיל, להיפתח לעולמו הפנימי, להעלות נושאים קדם וורבאליים, לבטא את מצוקותיו ולסלול ביחד דרך לפתרון".

אז מי בעצם קהל היעד שלך?
"אני מטפלת בילדים החל מגיל ארבע וגם באנשים מבוגרים החווים קשיים רגשיים  או מעוניינים בארגון פנימי של רגשותיהם. חשוב שתהיה מידה מסוימת של יכולת חשיבה קוגניטיבית ומעבר לזה – אין דרישות מיוחדות, אין צורך בידע או ניסיון קודם באמנות כל אדם שרוצה בכך, אפשר לעבוד עימו. לא אחת, יצא לי לעבוד עם ילדים שסבלו מ 'אילמות סלקטיבית' כתוצאה מרמה גבוהה מאוד של חרדות. אותם ילדים למשל, לא הצליחו להוציא הגה מהפה במסגרת הכיתה אולם עם ילדים בהפסקות – דיברו כרגיל או במידה רבה יותר. במהלך הטיפולים אצלי הם התבקשו רק לצייר, התקשורת עמם הייתה בלתי מילולית, באמצעות שפת גוף, הבעות פנים, מוסיקה ועוד. כמו כן, שיחקתי עמם בהפרחת בועות סבון, לנשום ולנשוף, כך בעצם לקיים תרגילי נשימה ונשיפה ובמקביל לשחרר את שרירי השפתיים הקפוצות ועוד. לאט לאט נוצר עמם תהליך של פתיחות ויכולת וורבלית מפותחת ביותר. אני כמובן עובדת גם עם מבוגרים שסובלים מבעיות רגשיות. לפעמים, לאנשים לא קל לדבר על חרדות, פסימיות וחוסר תקווה. אצירת הרגשות גורמת לתופעות רגשיות וגופניות קשות. באמצעות עבודה עם חומרים ועזרים פלסטיים וויזואליים שונים, תרגילי נשימה והרפיות – קל יותר להתיר את הפלונטר הפנימי ולעיתים זאת בעצם הדרך היחידה".

איזה עוד כלים עומדים לרשותך?
"כאמור, אני משתמשת באמצעים שונים ומגוונים הכוללים דמיון מודרך, קלפים, ציור, מגוון חומרי יצירה וגם משחק בחול. משחק בחול – זהו שולחן מיוחד המכיל מגש מלא חול ים ומגוון  עצום של מיניאטורות וחפצים זעירים, עמם ניתן ליצור עולם קטן שמספר בעצם את ה'סיפור' בלי צורך לתמלל את הכאב הפנימי במילים, לפחות לא בהתחלה. כאשר הסיפורים יוצאים אל פני השטח אפשר להתחיל בתהליך של איבוד, ריפוי ושינוי".

יצרת ועיצבת קלפים, תוכלי לספר לעליהם?
סדרת הקלפים שציירתי בהוצאת יוזמת דולפין בשם "ים  YAM"
כוללת 61 קלפים מעולם הים והחוף, קהל היעד: פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, מטפלים בהבעה ויצירה, עובדים סוצייאלים, קלינאי תקשורת, מורים ועוד. 
הם מתאימים לעבודה עם ילדים ומבוגרים, יש בערכה הצעות לפעילויות קבוצתיות ופרטניות, בשפות: עברית, אנגלית וערבית. עולם הים מכיל את כל ההשלכות מהעולם שמעל פני המים,לכן יעילותם של הקלפים רבה. המטופל מרחיק את הבעיה אל מתחת לפני הים וכך קל לו יותר להתייחס אליה ומבלי שהיה מודע לכך.
הקלפים מזמינים אותך לצלול בים של דמיון, צבעים, סיטואציות מהחיים, מטפורות והשלכות, בעזרת הקלפים עולים נושאים מהלא מודע והפרה וורבלי."

אילנה רינות היא מטפלת באמנות שעובדת עם מבוגרים וילדים החווים קשיים בעולמם הפנימי. היא מגדירה את עצמה כמטפלת 'יונגיאנית' העושה שימוש רחב באמצעים ויזואליים, סמלים וארכיטיפים שונים במטרה לעקוף את המילים ולהגיע לאמת הפנימית.
היא עזרה ילדים רבים שחוו התעללות, ניצול ואלימות מסוגים שונים וחשפה לא מעט סיפורים קשים שטופלו בזכות הגילוי שלה.


אילנה עוסקת גם בטיפול דיאדי לחיזוק ושיפור הקשר בין הורה – ילד בגיל הצעיר, כמו כן משלבת טיפול קוגניטיבי לפוסט טראומה הידוע בשם: CBT.

לאילנה ניסיון רב בהעברת סדנאות חווייתיות, לצוותי חינוך כמו למשל גננות ומורים לחינוך מיוחד, הסדנאות עשויות להעצים את עבודתם החינוכית ולהעניק לה ממדים נוספים לרווחת התלמידים. כמו כן היא משמשת מלווה ומדריכה למטפלים שמביאים אליה יצירות של מטופלים למטרת דיאגנוסטיקה והדרכה לגבי המשך הטיפול.

אני מזמינה אתכם לפגישה אלי, בה תוכלו ליהנות מטיפול ויעוץ אישי לריפוי הגוף והנפש.
את קלפי ים YAM ניתן לרכוש דרכי.

◆◇◆  ◆◇◆  ◆◇◆  ◆◇◆ 
ליצירת קשר חייגו עכשיו: 072-2285508
◆◇◆  ◆◇◆  ◆◇◆  ◆◇◆

לאזור האישי שלי באלטרנטיבלי

מידע נוסף על אילנה רינות

מאמרים קשורים

Back to top button