טיפולים ברפואה משלימה

הפרעות במערכת העיכול – טיפול ברפואה משלימה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, יעל גורסטן
הכל על מחלות והפרעות במערכת העיכול – תסמינים ודרכי טיפול

במאמר זה נלמד הכל על מחלות והפרעות במערכת העיכול (תסמינים ודרכי טיפול). כיצד טיפול ברפואה משלימה יכול לעזור למגוון בעיות נפוצות במערכת העיכול.

טיפול נטורופתי רואה במערכת העיכול כמרכזית למניעה וטיפול במחלות רבות ושונות. מחלות רבות מתחילות מתהליכי עיכול לקויים, לדוגמא: 
• עיכול לא תקין של חלבוני חלב גורר אלרגיות בעור ובמערכת הנשימה.
• עיכול לא תקין של פחמימות מביא לתסיסה, גזים ונפיחות
• עיכול לא תקין של שומנים גורם לצואה לבנה.

לעיכול יש גם היבטים רגשיים המבטאים את הקושי בהתמודדות עם המציאות. מצבי סטרס, חרדה ועומס גורמים וכאבי בטן, שלשולים, עצירות, מעי רגיז ועוד.


מאפיין מרכזי של פתולוגיות במערכת העיכול הינו שחלקן יכולות להופיע לכל אורך צינור מערכת העיכול. צינור העיכול כולל את הפה הוושט הקיבה, המעי הדק, המעי הגס, החלחולת ופי הטבעת. איברים תומכים הם הכבד המרה והלבלב. ולכן ישנה חשיבות מרכזית בשמירה על תקינות צינור העיכול ולמניעה של פתולוגיות נפוצות.

הפרעות במערכת העיכול מהוות את האחת הבעיות הנפוצות ביותר האופייניות לכל הגילאים אך בעיקר בגיל הזהב כמו: אי סבילות למזון,אלרגיות למזוןתסמונת מעי רגיז IBS , עצירות, שלשול, סרטן המעי הגס ומחלות מעי דלקתיות- קרוהן וקוליטיס, כאבי בטן, גזים ונפיחות צרבות וריפלוקס – בקע סרעפתי.

מערכת העיכול היא גם מרכיב חשוב במערכת החיסון. בדופנות המעי ממוקמים תאים שמייצרים נוגדנים-IgA (אימונוגלובוליןA )המפרישים חומר המגן על המעי באמצעות קשירה לחיידקים. ובכך מונע מהם לחדור דרך דופנות המעי ולהכנס למערכת הלימפה או לזרם הדם. אנשים הסובלים בליקוי בהפרשה של IgA מפתחים זיהומים חוזרים ואי סבילויות למזון.- תסמינים שנפוצים במיוחד בהפרעות כמו אוטיזם.

ככל שאנחנו מתבגרים, כמה גורמים עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול שלנו.

עצירות ושלשולים
הגורמים לעצירותפריסטלטיקה נמוכה של המעי, אי שתייה מספקת של מים, סטרס, מעי רגיז, אי סבילות ואלרגיות למזון, גורמת לגזים נפיחות, טחורים, פיסורה.

סיבות לשלשולים: שלשולים נובעים מתהליך דלקתי, זיהום חיצוני, מזון מקולקל, אי סבילות למזון, אלרגיות למזון, סטרס והתרגשות, מעי  רגיז, שימוש בתרופות ועוד. שלעיתים תכופות גורמים להפרת האיזון של האלקטרוליטים, התייבשות, חולשה, איבוד נוטריינטים חשובים.

אי סבילות למזון
מצב בו מערכת העיכול מתקשה לעכל מרכיב תזונה מסויים עקב חסר באנזימים מתאימים. גורמת לתופעות לוואי של כאבי בטן, נפיחות גזים ובחילות. תגובת מערכת החיסון אינה מידית וישירה , לעומת אלרגיה למזון שגורמת לתופעות כגון קשיי נשימה, ביטויים דלקתיים בעור ובמעי, שלשולים מגרנות ועוד.

הטיפול העיקרי על פי הרפואה המשלימה ונטורופתיה מבוסס על אנזימי עיכול ופרוביוטיקה

אלרגיות למזון קשורות לחדירות מוגברת של מערכת העיכול. חשיפה מוקדמת מתקופת הילדות למזונות אלרגניים כמו ביצים חלב וסויה יכולה להוביל להתפתחותן של רגישויות ארוכות טווח למזונות אלו

לחיידקים הידידותיים יש תפקיד ייחודי וחיוני. הם עוזרים לשמור על ניקיון המעי באמצעות ייצור B12. כמו כן הם מונעים מהחיידקים המזיקים להתרבות יתר על המידה. כאשר חיידקים מזיקים מתרבים במעי הגס ונכנסים למעי הדק, הם גורמים להפרעות בספיגה ובעיכול של מזונות שונים. בפחמימות שלא עוכלו כראוי מתחילות לתסוס במעי הגס וגורמות לנפיחות , גזים, שלשול או עצירות , וגם לעייפות.

אחד הגורמים לשגשוג יתר של החיידקים המזיקים הוא שימוש מופרז באנטיביוטיקה. במצב של רפלוקס מהמעי הגס למעי הדק הסופי- האילאום, החיידקים האלה עלולים לחדור גם למעי הדק. ושם הם פוגעים בספיגת הוויטמינים 12B וגורמים לחסרים חמורים.

החיידקים הטובים כוללים לקטובצילוס, ביפידובצילוס וE קולי. בריאות המעי מחייבת את נוכחותם של אורגניזמים אלה בכמות נאותה. העשרת המעי בחיידקים טובים עשויה לשפר משמעותית את מצבם של חולי קרוהן וקוליטיס.

תוספת של חיידקים ידידותיים עשויה גם להקל על עצירות כרונית. מטפלים בזיהומי הליקובקטר פילורי, מעכבים שגשוג יתר של פטריית השמר – קנדידה, ומחזקים את מערכת החיסון. ובכך לשפר את יעילותה בהגנה על בריאותנו.

פטריית השמר – קנדידה עלולות להיכנס למעי הדק ולגרום להתנקבויות זעירות של הדפנות, זה נקרא תופעת המעי הרגיז או הדליף. מצב זה עלול לגרום לאלרגיות למזון, שכן חלקיקי מזון גדולים מדי יכולים לחדור דרכן לזרם הדם, ולגרום לתגובות מוטעות של המערכת החיסונית שתוקפת את תאי הגוף עצמו. 

מחלות שגורמות לחדירות המעי הן דלקת מפרקים ניוונית, אסתמה, דלקת שדרה, אלרגיות למזון, אקזמה הפרעה בתפקוד הלבלב, דלקת קיבה חריפה, מחלת צליאק, זיהום HIV, סיסטיק פיברוזית, אלכוהוליזם, זיהום לאחר ניתוח, וסוגים מסוימים של תרופות וסמים משפיעים גם הם לרעה על חדירות המעי, לדוגמה, תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs) , תרופות כימותרפיות, קוקאין, גם חלב פרה גורם לתסמונת המעי הדליף.


טיפול ברפואה משלימה

ברפואה משלימה יש אפשרות לבדוק את נושא האלרגיה ואי סבילות למזון בעזרת תשאול מקיף ובדיקות אנרגטיות מיוחדות.

יש לפנות לתזונאי קליני המתמחה ברפואה משלימה ונטורופתיה. כדי להתאים את דרכי הטיפול והתזונה המותאמות לאדם

לכאבי בטן גזים ונפיחות
אנזימי עיכול, כלורלה-משפרת תהליכי עיכול ופעילות מעיים, מונעת עצירות וזיהומים.
אצידופולוס.
הקפידו ליטול תוספי פרוביוטיקה לפני טיפול אנטיביוטי, במהלכו ושלושה שבועות אחריו

טיפול לבעיית המעי הרגיז – IBS
אשווגנדה- ג'ינג'ר הודי-משפר עיכול וספיגה, מפחית סטרס.
משקה אלוורהמסייע לריכוך הצואה במצבי עצירות.
ביו 25 -חיידקים פרוביוטים מסייעים במצבי IBS
VM2000 – השלמה חיונית של ויטמינים ומינראלים, עשיר בויטמיני B –החיוניים לוויסות מערכת העצבים

קנדידה ופטריות שמר
קנדי ריד, חומצה קפרילית, כמוסות שום עשויים לדכא את הצמיחה המוגברת של החיידקים ופטריות השמר, ביו פימייל-פרוביוטיקה, כמוסות שמן אורגנו.

התזונה המערבית העשירה בשומנים ובבשר ודלה בסיבים תזונתיים מעודדת את צמיחתם של חיידקים מזיקים. להפחית במוצרי בשר וחלב.

חומצת שומן אומגה 3 המכילה DHA מגינה על המעי באמצעות הפחתת התהליך הדלקתי.

פלבנואידים- נוגדי חמצון חזקים נקשרים לעודפי ברזל ומפחיתים דלקת במחלות מעי דלקתיות. מצויים בתה ירוק ובירקות ירוקים.

תוסף קוורציטין המצוי בבצלים, תה, חמוציות ותפוחים, מעכב ביעילות את שחרור ההיסטמין, ומהווה טיפול בסינוסיטיס ותסמונת המעי הדליף

תזונה עשירה בירקות, קטניות ודגנים. ארטישוק ירושלמי, בצלים, שיבולת שועל, ובננות.

חשוב להימנע מעודף סוכרים פשוטים בתזונה שכן הם גורמי להפרת האיזון החיידקי במעי ובמיוחד מעודדים צמיחה מוגברת של פטריות שמר.

טיפול טבעי לעצירותשתיה רבה של מים. תוספת חיידקים פרוביוטים ואנזימי עיכול.

וכמובן פעילות גופנית יומית. להגברת עמידות הגוף לשברים ואוסטאופורוזיס.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על יעל גורסטן


מאמרים קשורים

Back to top button