מדורי תוכן

ראשי | רפואה משלימה | אוכלים בריא | כל מה שצריך לדעת על מזון על

כל מה שצריך לדעת על מזון על

כל מה שצריך לדעת על מזון על כל מה שצריך לדעת על מזון על

מזון על או בשמו הלועזי Super food הינו שם למזונות על היכולים לשפר את בריאותנו ולסייע בריפוי מחלות ובעיות בריאותיות שונות. מהם מזונות על וכיצד ניתן לשלבם בתזונה? הכל במאמר.



כמו כל גיבור על אופייני עם זהות סודית, כך מזונות העל מתפרקים להרבה מאוד מרכיבים כלליים וספציפיים. אז נכון מזונות העל לא עברו תאונה עם חומרים רדיואקטיביים ושום מוטציה לא העניקה להם כוחות ובכל זאת הם בעלי יכולות מופלאות המקנות להם את עליונותם.

אז מזונות על,  “designer foods", "functional foods", “pharma foods" ו- “nutraceuticals” , הינם שמות נרדפים למזונות היכולים למנוע ולרפא מחלות. 

באופן כללי, מזון פונקציונלי מוגדר כמרכיב מזון שבנוסף לערכו התזונתי שלו, משפיע חיובית על הבריאות, הפעילות הפיזית או המצב הנפשי שלנו. 
לסוג ולכמות המזון שנצרך יש השפעה על פעולת הגוף, יכולת מניעת מחלות, בריאות כללית ואף בריאות נפשית.

בתעשיית המזון קיימים גם מזונות על המועשרים ברכיבים שונים כדי להעניק להם יתרונות בריאותיים נוספים.

היפנים הדגישו שלושה תנאים המגדירים מזון פונקציונלי:
א. זה הוא מזון (לא גלולה, כמוסה, טבלית או אבקה) שמתקבל ממרכיבים טבעיים קיימים.
ב. הוא יכול וצריך לצרוך אותו כחלק מהדיאטה היומית.
ג. כאשר מזון זה נצרך הוא מווסת תהליך ביולוגי מסוים בגוף כמו:
• חיזוק ואיזון מערכת החיסון כמו למשל במצבי אלרגיה. 
• מניעת מחלות שונות, יתר-לחץ דםסוכרת, מניעת התפתחות סרטן ועוד.
• ריפוי מחלות, הורדת רמת הכולסטרול בדם, מניעת פקקת.
• בקרת על פעילויות ביולוגיות בגוף במערכת העצבים, בקרה על התיאבון וספיגת המזון.
• האטת תהליך ההזדקנות.

בנוסף למרכיבי המזון הפונקציונליים יש להזכיר גם את ה"דיאטה הפונקציונלית", כלומר שלהרכב הכולל ולבחירה של מזונות המרכיבים את הדיאטה היומית יש אפקט פונקציונלי בריאותי. לדוגמא, המעבר לדיאטה עשירה יותר בירקות ובפירות ועניה בתוצרים שמקורם מהחי,  יש לה אפקט בריאותי חיובי. 

צריך לקחת בחשבון כי מזון פונקציונאלי בתעשיית המזון למרות שהוא מועשר ברכיבים מועילים לבריאות הוא עלול לעיתים להכיל גם חומרים שאינם מועילים לבריאות ועל כן אינו נחשב כבריא. לדוגמא, לחם שהועשר בחומצה פולית אך מכיל גם מרגרינה (המכילה חומצות שומן מסוג טרנס בריכוז גבוה) לא יכול להיחשב כמזון פונקציונאלי מכיוון שלמרגרינה יש השפעות מזיקות לבריאות.

דוגמאות של מזונות פונקציונליים
המזונות הפונקציונליים המיוצרים כיום כוללים: משקאות ומזונות.
• הקבוצה הראשונה כוללת משקאות המכילים תוספי מזון והמיועדים במיוחד לספורטאים, ולכן הם נקראים בשם משקאות ספורט (משקאות איזוטוניים המכילים עודף מלח ומינרלים ולפעמים כוללים סיבים תזונתיים). 

• הקבוצה השנייה כוללת משקאות מועשרים. אלה הם משקאות קלים, לא אלכוהוליים, שהוסיפו להם ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ומרכיבי מזון פונקציונליים אחרים כדי לגרום ליתרונות הבריאותיים המסוימים.

• הקבוצה השלישית כוללת את משקאות המזון. אלה הם משקאות הנצרכים במשך היום כדי לשמש כמרגיעים ומבוססים על מרכיבים מחלב (משקאות חמים) או משקאות מועשרים (משקאות קרים).

בשטח של המזון הנפוצים ביותר הם מזונות מחלב (כמו יוגורט) ומזונות cereal based (בעיקר מזונות המוכנים לאכילה).

פיטוסטרולים - לסטרולים מהצומח יש מבנה כימי דומה לזה של הכולסטרול ובגלל דמיון זה הם מתחרים למעשה על הספיגה במעי הדק ומפחיתים את ספיגת הכולסטרול בגוף. גוף האדם אינו יכול לייצר פיטוסטרולים בכוחות עצמו והדרך היחידה היא לצרוך אותם במזון.

פיטוסטרולים נמצאים ב: דגנים מלאים (חיטה מלאה, שיפון מלא), ירקות, פירות, אגוזים, שקדים,  שמנים צמחיים כמו שמן תירס ושמן שומשום מכילים כמות גבוהה מאוד של פיטוסטרולים. 

קקאו - בני המאיה והאצטקים העריצו כל-כך את פולי הקקאו שהם השתמשו בהם כאמצעי תשלום במקום זהב. הם כינו אותו "דם הלב". ואכן, הקקאו תומך בלב ובכלי הדם ומחבר אותנו אינטואיטיבית לאוצרות עשבי המרפא.

הקקאו מכיל:
נוגדי חמצון, המגנים עלינו ממחלות תלויות גיל ומנזק הנגרם ע"י רדיקלים חופשיים.

המגנזיום חשוב ליותר מ-300 תהליכים בגוף האדם: הוא מסייע בשמירה על תפקוד תקין של מערכת השרירים והעצבים, שומר על קצב לב סדיר, תומך במערכת החיסון ושומר על חוזק העצמות. המגנזיום מסייע גם לאיזון רמות הסוכר בדם ולהשגת רמות תקינות של לחץ דם, ומשתתף בתהליכים מטבוליים של ייצור אנרגיה וסינתזת חלבונים.

אבץ, לאבץ תפקיד חשוב בתפקוד תקין של מערכת החיסון, הכבד, הלבלב, נוזלי המין והעור. הוא מעורב באלפי תהליכים המתרחשים בכל הכל.

ויטמין C- רק במצב הגולמי של פולי הקקאו. יש לקחת בחשבון כי תהליך הבישול הורס את הויטמין.

אנאנדמיד - אנאנדמיד הוא אנדורפין, שהוא חומר מרגיע ומווסת מצב רוח המשתחרר מהגוף באופן טבעי לאחר פעילות גופנית.

טריפטופאן שהוא חומר מוצא לסרוטונין וסרוטונין שמעלה מצב רוח, משפיע ככל הנראה על תחושת התיאבון, שיכוך כאבים, הנאה מינית והנאה בכלל ועוד. עשיר בברזל, כרום, נחושת ומנגן.

מיץ רימונים - יש המאמינים כי בגן העדן חווה פיתתה את אדם עם רימון ולא עם תפוח.  פרי הרימון נחשב כמופת ליופי וכבר בימי קדם נודע בשל סגולותיו הרפואיות. רובו של פרי הרימון מכיל מים כ- 95%, מעט סוכר, מעט פקטין ואחוז מסוים של פוליפנולים.

פוליפנולים הם תרכובות כימיות טבעיות המיוצרות ע"י צמחים כתוצרי משנה של תהליכים שונים בצמח. חומרים פוליפנוליים נמצאים בכל הצמחים שסביבנו לרבות בפירות ובפרחים שלהם וביניהם אלה המקנים להם את הצבעים הססגוניים. פוליפנולים נמצאים בכמות גדולה בפירות, בירקות, בקפה, בתה, באגוזים, בקטניות ובדגנים, ובצמחים זוהו מעל 8,000 מרכיבים פנוליים. 

לפוליפנולים השפעות נוגדות חמצון, נוגדות דלקות, הן אנטי קרצינוגניות, אנטי בקטריליות, ואנטי אינפלמטוריות.

כמות הפוליפנולים הנמצאת ברימון גבוהה פי 3-10 מיין אדום ותה ירוק והיא נמצאת רובה בקליפת הרימון. לכן, סחיטת המיץ חייבת להיות עם הקליפה. שתיית מיץ רימונים כחלק מהתפריט היומי מפחיתה את רמת השומנים בדם, מעלה את רמת נוגדי החמצון בסרום, מפחיתה חמצון LDL  כולסטרול, מפחיתה את הפלאק הטרשתי ואת תהליך הדלקת ועוזרת בירידה בלחץ הדם. לכן השימוש יהיה במצבים של עמידות לאינסולין, סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לבביות, השמנה וכן גם בתהליכי הזדקנות.

סיבים תזונתיים -  לסיבים תזונתיים יתרונות רבים הנתמכים במחקרים מדעיים. השפעה על הרגשת שובע ושמירה על משקל גוף תקין, הפחתת רמות הכולסטרול "הרע" LDL כולסטרול, שיפור פעילות מערכת העיכול, וויסות רמות הסוכר בדם וע"י כך מניעת סוכרת סוג 2, הפחתת הסיכון לסרטן ועוד.

סיבים תזונתיים נמצאים ב: בירקות ופירות על קליפתם, דגנים מלאים, זרעים, אגוזים וקטניות.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על יפעת טייג

מחפש מטפל/ת בתחום? בקטלוג המטפלים שלנו תמצאו את האדם הנכון... לחץ/צי כאן


2745 אנשים קראו ושיתפו עמוד זה. שתף עם חברים: Post on Facebook Twitter

מחפש מטפל בתחום? אינדקס המטפלים והיועצים מבית אלטרנטיבלי
הקלד שם, או לחץ כאן



עוד באותו נושא:

כולסטרול, ויטמין c, מגנזיום, מערכת החיסון, סיבים תזונתיים, מערכת העצבים, קקאו, זרעי פשתן, ריפוי מחלות, לחצ דם, נוגדי חמצון, מזון על, מזונות על, יפעת טייג, פיטוסטרולים, אנאנדמיד, מיץ רימונים, רשימת מזונות על, חנות מזון אורגני, מהו מזון אורגני, ספירולינה, ספירולינה תופעות לוואי, ספירולינה ערך תזונתי, ספירולינה מחיר, גידול ספירולינה, ספירולינה אבקה, ספירולינה טבליות, זרעי פשתן, זרעי פשתן לשיער, זרעי פשתן עצירות, זרעי פשתן מתכונים, זרעי פשתן כולסטרול, זרעי פשתן לתינוקות, זרעי פשתן בהריון, זרעי פשתן קלוריות

תן ציון למאמר זה

5.00