מדורי תוכן

רדיקלים חופשיים

רדיקלים חופשיים רדיקלים חופשיים

לא אחת אנו נפגשים עם המושגים: אנטי-אוקסידנט, רדיקל חופשי, נזק חמצוני ודומיהם. האם נכונה הטענה שהתהליך החמצוני קשור בתהליך ההזדקנות שלנו ? האם הוא ניתן לעצירה כך שנוכל להישאר צעירים לנצח ? איך כל זה קשור לבריאות הכללית שלנו ומה אנו יכולים לעשות בנידון ?



מה זה רדיקל חופשי?
רדיקל חופשי זה חומר שנוצר בתהליכי פירוק. 
דמיינו כדור אש חם ומסוכן שגורם לנזקים כמו כוויות ואנו מוסרים אותו אחד לשני. כאשר אנו עושים מוסרים אותו אנו משתחררים ממשהו מסוכן ומי שמקבל אותו מקבל את הבעיה. מי שלובש בגד חסין אש אין לו בעיה-  זה לא ישפיע עליו והוא לא ישתוקק להעביר למישהו אחר.

רדיקל חופשי נחשב למולקולה שלה יש אלקטרון עודף או חסר ואז הנטייה הכימית שלה הוא להתחבר לכל חומר שבא איתה במגע ואז הוא יכול לתת או לקבל/ למסור לה אלקטרון.

רדיקל= קבוצה של אטומים בתרכובת. הקונוטציה שלנו אומרת שרדיקל זה משהו קיצוני, תוקפני, אקטיבי ומתוך זה אנו מרגישים שזה משהו בלתי יציב שפוגע בסביבה.

הרדיקל החופשי המוכר והידוע ביותר לגוף שלנו- מי חמצן = H2O2.
כשהרדיקל החופשי פוגש בחומרים אחרים הוא לוקח או נותן להם אלקטרון ואז הם עצמם הופכים להיות רדיקלים חופשיים.

אכלתי קצת רדיקלים חופשיים בצורות שונות, הם קיבלו אלקטרון, השפיעו על התאים. אחרי יומיים תאי המוקוזה מתרבים, מה שמת מת ומה שלא מתחלק ומתרבה.

אותו רדיקל חופשי HCL – טיפה שלו נגעה בכף ידי- קיבלתי כוויה קטנה. ייקח לו זמן עד לצמיחה. כשהרדיקלים מסתובבים דרך הדם מחוץ לתאים, בין הגרעין יש להם השפעה על ה- DNA שלנו. הם כ"כ משמעותיים שברמות מסוימות של רדיקלים חופשיים הנזקים שהם עושים הם בלתי הפיכים והם מביאים לשיבושו של המידע התורשתי.

רוב הרדיקלים החופשיים מתקבלים במיטוכונדרייה- אחראית על הנשימה התאית. יש הרבה מיטוכונדריה בשריר ובכבד. המקומות האלה יש בהם הרבה מאוד רדיקלים חופשיים לכן יהיה בכבד אינזימים שמפרקים רדיקלים חופשיים. 
למשל- אינזים קטלאז- מפרק מי חמצן. אם נשים כבד במי חמצן- יהיה התפרקות והמון גזים כתוצאה מהפירוק.

בגוף שלנו יש קטלאז שמפרק את הרדיקלים הללו. הרדיקלים הם נספחים של תהליכי הנשימה ופעמים מסוימות מסייעים גם ללחימה שלמערכת החיסון בחומרים מזהמים. המערכת שלנו נעזרת ברדיקלים כנגד זיהומים שונים כמו בכבד.

המקורות לרדיקלים חופשיים-
1. מזון מעובד ומזוקק.
2. עישון- מקבלים ממנו את הקדמיום. הקדמיום מנטרל אינזימים שמפרקים את הרדיקלים החופשיים (גלוטטיון, פראורדיסקאז, פראורדיקאז). קדמיום יש גם באבקת חלב.
3. עשן מכוניות.
4. זיהום אויר.
5. רעלים של חקלאות כמו דשן וריסוס.
6. מים עם כלור (מי ברז רגילים יש בהם כלור). 
7. שמני טיגון מקולקלים. 
8. קרינה.
9. מזון מטוגן.
10. חומרי ניקוי חזקים.

נזקי הרדיקלים החופשיים-
1. נזקי הזדקנות – גורם להרס של חלבון, שומן ו- DNA. חוקרים רבים טוענים שיעילות הגוף פוחתת עם השנים בנושא של פגימות הכימית ולכן יש תופעות זקנה והתבלות. הגוף לא מצליח לתקן את עצמו.
2. פגיעה בסיבי הקולגן- גרימה להידבקויות בין סיבי הקולגן ואז יש ירידה בגמישות העור. באזור ההידבקויות של העור יופיעו קמטים.
3. פגיעה בליזוזומים- החומרים שמעכלים את הפסולות. שהליזוזומים נפגעים יש יותר פסולת של חילוף חומרים המפוזרת בתא.
4. פגיעה במיטוכונדריה- מצמצמת את היכולת לעבד חומרי הזנה ולהפיק מהם אנרגיה. 
5. חמצון שומני הגוף- משמע עלייה בכולסטרול המחומצן LDL, וירידה באיכות ההורמונים השומניים.
6. חמצון חומצות גרעין, הרס של DNA.

כיצד נתמודד מול רדיקלים חופשיים?
לכולנו יש ולכן צריך לקחת אנטיאוקסידנטים.
אוקסידנטים= חומרים מחמצנים. הם מחמצנים את הרדיקלים החופשיים.
הרדיקלים החופשיים יפעלו אל מול האנטיאוקסידנטים ויקחו או יתנו להם אלקטרון שאותו הם רוצים לקחת בעצם מחומרי הגוף הטבעיים שלנו. למשל- יש להם ויטמין E אז הם יחברו אליו את האלקטרון.
היתרון הוא שאנטיאוקסידנט שחומצן הוא לא אלים כמו הרדיקל החופשי.
ברגע שבלעתי אנטיאוקסידנט- והוא קיבל את האלקטרון מהמי חמצן- אז המי חמצן מפסיק להיות אגרסיבי והאנטיאוקסידנט הופך להיות רדיקל חופשי אך לא מסוכן והוא יכול להיות בגוף שלנו.

שימוש באנטיאוקסידנט מוריד ב- 77% התקפי לב לנשים לאחר שהשתמשו בויטמין E, כמו כן מורידים תהליכי טרשת ונוירופתיה בסוכרתיים.

האינזימים החשובים בניטרול רדיקלים חופשיים-
1. גלוטטיון פר אוקסידאז.
2. קטלאז.
3. סופר אוקסיד מוטאז.

רשימה של חומרי המוצא לייצור החומרים האלה-

• מנגן.
• אבץ.
• נחושת. לא בכמות גדולה- מייצרים סופר פירוקסיד מוטאז.
• סלניום- טוב לגלוטטיון פר אוקסידאז.
• ויטמיני C, E, ביתא קרוטן, ליקופן, 3B, 2B, 6B.
• התמציות של כורכומים וזרעי ענבים וג'ינקו.
• חשוב לציין שהכי טוב מול רדיקלים חופשיים זה ויטמין E + סלניום.

הקפדה קבועה-
* הורדת אלרגנים.
* מוצרי חלב-
* בפאלו, כבשים, עיזים
* חיטה
* מוצרים מתועשים / מעובדים.
* בוטנים
* ביצים
* שוקולד
* סויה
* דגים
* פירות כמו הדר, תות שדה, בננה, אקזוטים.
* פירות ים.
* יש אנשים שהם אלרגים לשומשום.

לגבי צבע מאכל- אם רשום "צבעי מאכל טבעיים" או "רכיבים טבעיים"
או "צבעי מאכל טבעיים בלבד" החוק מחייב אותם שאם יש "בלבד" שלא יהיה משהו אחר לא טבעי. להקפיד שרשום בלבד. אם אין בלבד הם יכולים לשים דברים אחרים.

טירמין ודופמין- משפיעים על המוח. נקפיד על אנשים- עם בעיות של מיגרנות בעיקר.
אבוקדו- יכול להיות אלרגני.
קיווי, אפרסק- יכולים לעורר אלרגיה למזון למרות שלא מכילים טירמין ודופמין.
כל הקבוצה של הטרופיים.

מחפש מטפל/ת בתחום? בקטלוג המטפלים שלנו תמצאו את האדם הנכון... לחץ/צי כאן


742 אנשים קראו ושיתפו עמוד זה. שתף עם חברים: Post on Facebook Twitter

מחפש מטפל בתחום? אינדקס המטפלים והיועצים מבית אלטרנטיבלי
הקלד שם, או לחץ כאן



עוד באותו נושא:

כולסטרול, גזים, כבד, עישון, מי חמצן, מערכת החיסון, רדיקלים חופשיים, קמטים, רדיקל חופשי, מזון מטוגן, נזקי הזדקנות, אנטיאוקסידנטים, אוקסידנטים, סוניה מילמן, מטפלים ברפואה משלימה, מטפלים רפואה משלימה, לימודי רפואה משלימה בצפון, למודי רפואה משלימה, מטפל ברפואה משלימה, מטפל ברפואה משלימה, מרכז לרפואה משלימה, מרפאה משלימה, מרפאות רפואה משלימה, סגולות לרפואה שלמה, סדנאות רפואה משלימה, פורטל רפואה משלימה

תן ציון למאמר זה

5.00